Η συνοχή στην παράγραφο και στο κείμενο

Η συνοχή στην παράγραφο και συνολικά στο κείμενο είναι από τα βασικά υφολογικά πλεονεκτήματα ενός δοκιμίου ή ενός άρθρου. Θα χαρακτηρίζαμε ως συνοχή μιας παραγράφου ή ενός κειμένου τον τρόπο που οι περίοδοι συνδέονται μορφολογικά μεταξύ τους. Η συνοχή ενισχύει την υφολογική ομοιογένεια και ταυτόχρονα εξασφαλίζει την ομαλή ροή των ιδεών. Υπάρχουν συγκεκριμένοι τρόποι με τους οποίους επιτυγχάνεται. Είναι σημαντικό να μπορούμε να τους εντοπίσουμε. 

 

Η συνοχή στην παράγραφο και στο κείμενο: Για το κείμενό μας επιλέξαμε μια σύνθεση αφηρημένης φωτογραφίας από την Annie Spratt. Κυριαρχούν τα ανοιχτά χρώματα, λίγο κίτρινο και γαλάζιο.

 
Η συνοχή στην παράγραφο με τη χρήση διαρθρωτικών λέξεων

Ο πλέον σαφής τρόπος με τον οποίο επιτυγχάνεται η συνοχή είναι με τη χρήση διαρθρωτικών λέξεων. Διαρθρωτικές ονομάζουμε τις λέξεις, οι οποίες τοποθετημένες σε καίριες θέσεις του γραπτού κειμένου βοηθούν να τονιστούν συγκεκριμένες νοηματικές σχέσεις ανάμεσα στις περιόδους ή ακόμα και ανάμεσα στις παραγράφους. Τέτοιες έννοιες μπορεί να είναι για παράδειγμα η επεξήγηση (δηλαδή, με άλλα λόγια), ή η εναντίωση (αντίθετα, ωστόσο). Είναι σημαντικό στα κείμενά μας να είμαστε προσεκτικοί στη χρήση των συνδετικών λέξεων ή φράσεων. Η κατάχρηση αυτών των λέξεων κουράζει τον αναγνώστη και εμποδίζει τη φυσική ροή του λόγου. Όταν χρησιμοποιούνται σωστά φωτίζουν τις νοηματικές σχέσεις κάτι που ενισχύει τη συνοχή του κειμένου και σε επίπεδο μορφής και σε επίπεδο περιεχομένου.

 

 

Ο ρόλος των αντωνυμιών

Η ετυμολογία της λέξεως “αντωνυμία” μας αποκαλύπτει ότι η χρησιμοποίησή τους έχει να κάνει με την αντικατάσταση ενός ονόματος, ώστε να αποφεύγεται η ασάφεια και η μονοτονία στο κείμενο. Όταν συναντήσουμε για παράδειγμα τη φράση “το ίδιο φαινόμενο επαναλαμβάνεται” έχουμε μια σαφή αναφορά σε κάτι που αναφέρθηκε πρωτύτερα στο κείμενο που διαβάζουμε. Με αυτόν τον τρόπο τονίζεται η σημαντικότητα της έννοιας και τα δύο σημεία στα οποία αναφέρθηκε αποκτούν μια εσωτερική συνοχή. 

 

 

Η επανάληψη λέξεως, φράσης ή έννοιας

Ένας ακόμα τρόπος με τον οποίο ενισχύεται η συνοχή ενός κειμένου ή μιας παραγράφου είναι και με την επανάληψη μιας λέξεως, μιας φράσης ή ακόμα και μιας έννοιας. Για παράδειγμα, μπορεί σε ένα κείμενο που πραγματεύεται ζητήματα σχετικά με την εκπαίδευση να συναντήσουμε τις λέξεις: παιδεία, εκπαίδευση, εκπαιδευτικό σύστημα, σχολείο. Σε αυτή την περίπτωση η κάθε λέξη έχει νοηματική συγγένεια με τις άλλες – θα λέγαμε ότι αναφέρεται στην ίδια έννοια, λίγο διαφορετικά δοσμένη – με αποτέλεσμα η συνοχή των γραφομένων να ενισχύεται.

 

 

Το ενιαίο ύφος

Βασικός τρόπος με τον οποίο το κείμενο συγκροτείται ως ενιαία οντότητα είναι και η διατήρηση του ενιαίου ύφους. Πέρα από τη συνοχή το ενιαίο ύφος σε ένα δοκίμιο πειθούς ή σε ένα άρθρο βοηθά ιδιαίτερα να ξετυλιχθεί η ροή των ιδεών. Τα συγκεκριμένα κειμενικά είδη πρέπει να χαρακτηρίζονται από σαφήνεια. Η προσοχή στη χρήση των ρηματικών προσώπων, η σωστή χρήση των τρόπων πειθούς και η διατήρηση στο μεγαλύτερο μέρος του κειμένου ενός ενιαίου ύφους βοηθούν τόσο στην έκφραση των ιδεών, όσο και στην επεξεργασία τους από τους αναγνώστες.

 

 

 

 

 

Ελληνική διπλωματία, κινηματογραφικό ρεπορτάζ και Βαλκανικοί Πόλεμοι

Για πρώτη φορά, μετά από 106 χρόνια προβάλλονται οι δύο ταινίες που είχε παραγγείλει η Ελληνική κυβέρνηση και αφορούν τους Βαλκανικούς πολέμους. Η παρουσίαση θα γίνει στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη, όπου και θα μεταβούμε στις 5 Φεβρουαρίου, στις 7 το απόγευμα. Ο τίτλος της εκδήλωσης είναι “Ελληνική διπλωματία, κινηματογραφικό ρεπορτάζ και Βαλκανικοί Πόλεμοι.” Η προβολή αυτή έχει ιδιαίτερο ιστορικό αλλά και κινηματογραφικό ενδιαφέρον.

 

Ελληνική διπλωματία, κινηματογραφικό ρεπορτάζ και Βαλκανικοί Πόλεμοι: Για την εκδήλωση στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη επιλέξαμε την εικόνα μιας κινηματογραφικής μπομπίνας.

 

Οι απαρχές του πολεμικού ντοκιμαντέρ

Μέχρι σήμερα, οι απαρχές του πολεμικού ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους τοποθετούνταν στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Με τα δυο επίκαιρα που θα παρακολουθήσουμε οι απαρχές οριοθετούνται πλέον στους Βαλκανικούς πολέμους, όπως επισημαίνει η κυρία Μαρία Γεωργοπούλου, διευθύντρια της Γενναδείου Βιβλιοθήκης. Η Ελληνική κυβέρνηση είχε παραγγείλει το 1913 τα συγκεκριμένα κινηματογραφικά επίκαιρα στην προσπάθειά της να ενισχύσει τη θέση της στις διπλωματικές διαπραγματεύσεις. Το επιστέγασμα αυτών υπήρξε η συνθήκη του Βουκουρεστίου τον Αύγουστο του 1913.

 

Οι ταινίες

Οι ταινίες προβλήθηκαν διεθνώς στα τέλη του 1913. Οι τίτλοι τους ήταν: “With the Greeks in the firing line”, διάρκειας 62 λεπτών και “Triumphal March of the Greeks”, διάρκειας 10 λεπτών. Έκτοτε το υλικό δεν προβλήθηκε ξανά. Οι έξι μπομπίνες έφτασαν ως ανώνυμη δωρεά στο πανεπιστήμιο του Berkeley. Εκεί υπήρχαν οι κατάλληλες συνθήκες για τη φύλαξη τέτοιου είδους ταινιών. Το υλικό πάνω στο οποίο αποτυπώθηκαν οι πραγματικές σκηνές από το μέτωπο των Βαλκανικών πολέμων αποτελούσε το πρώτο διαφανές εύκαμπτο φιλμ και ήταν εξαιρετικά εύφλεκτο. Μάλιστα, μετά από μερικές δεκαετίες, αν δεν φυλαχτεί σωστά, μετατρέπεται σε σκόνη. 

 

Βαλκανικοί Πόλεμοι: Οι πραγματικοί πρωταγωνιστές
Η κυρία Βασιλική Τσιτσοπούλου, δόκτωρ Συγκριτικής Φιλολογίας και Κινηματογραφικών Σπουδών παρατηρεί ότι: “Βλέπουμε στην οθόνη τους εκατοντάδες εκατοντάδων στρατιωτών που έπεσαν στο πεδίο της μάχης και ήταν ως τώρα αφανείς. Παρακολουθούμε τους απλούς μαχητές, τις πληγές τους και όχι μόνο τους πολιτικούς και στρατιωτικούς που καταγράφονται στην Ιστορία.”
Αυτές οι ταινίες είναι οι πρώτες που περιέχουν αυθεντικές πολεμικές σκηνές. Μέχρι τότε, είχαμε συνήθως αναπαραστάσεις πολεμικών σκηνών και τα επίκαιρα ήταν σε μεγάλο βαθμό προϊόντα φαντασίας. Οι Βαλκανικοί πόλεμοι μπορούσαν να κινηματογραφηθούν, όσο δύσκολο και αν ήταν αυτό, με τα μέσα της εποχής. Η δράση ήταν σε Ευρωπαϊκό έδαφος και όχι σε κάποια μακρινή αποικία. Και το διεθνές ενδιαφέρον ήταν μεγάλο καθώς η κατάσταση στα Βαλκάνια επηρέαζε την Ευρωπαϊκή πραγματικότητα.      

 

Τα ερωτήματα

Η ταινία “With the Greeks in the firing line” δεν έχει ήχο ούτε μουσική υπόκρουση. Θα προβληθεί με εισαγωγή και σχολιασμό της κυρίας Τσιτσοπούλου, η οποία θα εστιάσει σε κάποια γόνιμα ερωτήματα: “Τι και ποιος καταγράφεται σε αυτά τα φιλμ και γιατί; Ποιος τα γύρισε; Αποτελούν ιστορικά τεκμήρια και τι τεκμηριώνουν; Ποια η θέση αυτής της ταινίας στην ιστορία του μιντιακού πολεμικού θεάματος και της προπαγάνδας; Σε ποιον ανήκουν αυτές οι ταινίες; Πως βρέθηκαν στην Καλιφόρνια; Ως αρχειακό μιντιακό υλικό πως θα έπρεπε να είναι προσβάσιμο στο κοινό σήμερα;”

Η εκδήλωση “Ελληνική διπλωματία, κινηματογραφικό ρεπορτάζ και Βαλκανικοί Πόλεμοι” ενδιαφέρει σίγουρα τους μαθητές που μελετούν το μάθημα της Ιστορίας Κατεύθυνσης. Χρονολογίες, γεγονότα, συνθήκες και τόσα άλλα τα οποία φαντάζουν μακρινά και αφηρημένα λαμβάνουν εικόνα και μορφή μέσα από την εικόνα των πρωταγωνιστών τους. Είναι και μια πρωτοβουλία που μας δίνει την ευκαιρία να σκεφτούμε για το τι είναι πραγματικό Ιστορικό τεκμήριο. Να προβληματιστούμε, ίσως, για το γεγονός ότι ο πόλεμος προβάλλεται ως θέαμα και όχι μόνο στη σημερινή εποχή. Η Ιστορία είναι μια ροή, όχι κάτι παγιωμένο. 

 

 

Οι Μάγοι μέσα στο χρόνο -Το ταξίδι της λέξης

Στην Ελληνική Γραμματεία, οι Μάγοι αναφέρονται για πρώτη φορά από τον Αισχύλο. Στην τραγωδία του “Πέρσες” εμφανίζεται ο Μάγος Άραβος, ο οποίος χάθηκε στη ναυμαχία της Σαλαμίνος. Η βασική μας πηγή είναι βέβαια ο Ηρόδοτος. Σύμφωνα με αυτόν οι Μάγοι αποτελούσαν μια από τις έξι φυλές των Μήδων. Αποτελούσαν τη διακεκριμένη φυλή των ιερέων. Η θέση τους στην Περσική αυλή ήταν πολύ σημαντική, καθώς θεωρούνταν ικανοί να εξηγούν τα όνειρα και να ασκούν τη μαντική.

Σύμφωνα με τις ιστορικές μαρτυρίες, ήδη από την εποχή του Δαρείου του πρώτου, οι Μάγοι είναι οι επίσημοι ιερείς της βασιλικής αυλής. Στα καθήκοντά τους περιλαμβάνονται τελετουργικοί καθαρμοί σε ποτάμια και βουνά, καθώς και θυσίες. Σταδιακά, απέκτησαν μεγάλη δύναμη και στις οικονομικές και διοικητικές υποθέσεις της αυτοκρατορίας. Η παρουσία τους είναι συχνή στα κείμενα της περιόδου που έχουν φτάσει στις μέρες μας. Συχνά παρουσιάζονται να λαμβάνουν αγαθά από τις βασιλικές αποθήκες για λατρευτικούς αλλά και προσωπικούς σκοπούς.

 

 

 

Η Γεωγραφική τους παρουσία

 

Τους συναντούμε στην Περσέπολη,στη Βαβυλώνα, ακόμα και στην αρχαία Αίγυπτο. Κείμενο που βρέθηκε στην Ελεφαντίνη – αποικία των Περσών -και χρονολογείται το 434 π.Χ., παρουσιάζει τον Μάγο Μιθρασάρα, ως έναν από τους μάρτυρες μιας μεταβίβασης ακινήτου, που κάνει ένας Εβραίος άποικος προς τη σύζυγό του.

 

 

 

Οι σύμβουλοι του Ξέρξη
 

Η δύναμη των Μάγων ενισχύθηκε σημαντικά κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Ξέρξη. Ο Ηρόδοτος επισημαίνει ότι ο βασιλέας των Περσών δεν έπαιρνε καμία απόφαση χωρίς να συμβουλευτεί τους Μάγους. Ερμήνευαν τα όνειρά του και προφήτευαν για λογαριασμό του. Συνόδευαν πάντα τον Περσικό στρατό κρατώντας αναμμένη την ιερή φωτιά. Έκαναν καθαρμούς στον Έλλήσποντο και θυσίες στον ποταμό Σκάμανδρο.

Αξιόπιστη πηγή για την ύπαρξη των Μάγων είναι και ο Ξενοφών. Επιβεβαιώνει τη θέση τους ως ιερέων και την επίδραση που είχαν στην οικονομική και πολιτική ζωή. Ήταν μάλιστα και οι παιδαγωγοί των τέκνων της βασιλικής οικογένειας.

 

 

 

Οι Μάγοι και ο Ζωροαστρισμός

 

 

Οι Μάγοι έχουν συνδεθεί με τον Ζωροαστρισμό. Ο Ζωροαστρισμός είναι μια θρησκεία μονοθεϊστική, η οποία βασίζει τη διδασκαλία της σε έναν πρωταρχικό δυϊσμό. Υπάρχει ο Θεός του καλού (Αχούρα Μάζντα), Θεός του φωτός και του ουρανού. Βρίσκεται σε διαρκή αγώνα με το πνεύμα του κακού, τον Αριμάν. Γιος του Θεού είναι ο Μίθρας, η λατρεία του οποίου ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής κατά τη Ρωμαϊκή περίοδο. Ο Μίθρας μεσολαβεί στον πατέρα του για το καλό των ανθρώπων, υποφέρει για αυτούς. Οι πιστοί θεωρούν ότι στο τέλος το καλό θα επικρατήσει. Ανταμοιβή για αυτούς ορίζεται μια μορφή παραδείσου.

Ο Διογένης Λαέρτιος παραθέτει απόσπασμα από κείμενο του Αριστοτέλη, ο οποίος φαίνεται πως ήταν γνώστης των βασικών αρχών αυτής της θρησκείας. Η σημερινή έρευνα δείχνει να καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι Μάγοι δεν ασπάστηκαν από την αρχή, ούτε δημιούργησαν τον Ζωροαστρισμό. Αυτό έγινε μάλλον μετά τον 4ο αιώνα π.Χ.

Κατά την Ελληνιστική περίοδο και στη συνέχεια κατά τη Ρωμαϊκή οι συγκεκριμένες αντιλήψεις έγιναν ευρύτερα γνωστές μέσα στο πλαίσιο ενός ευρύτερου θρησκευτικού συγκρητισμού που επικρατούσε.

 

 

 

Το ευαγγελικό κείμενο

 

Παραθέτουμε το ευαγγελικό κείμενο (κατά Ματθαίον)

 

Οι Μάγοι: Επιλέξαμε Βυζαντινή εικόνα που παρουσιάζει τους τρεις μάγους να προσφέρουν τα δώρα.

 

«Τοῦ δὲ Ἰησοῦ γεννηθέντος ἐν Βηθλέεμ τῆς Ἰουδαίας ἐν ἡμέραις Ἡρῴδου τοῦ βασιλέως, ἰδοὺ μάγοι ἀπὸ ἀνατολῶν παρεγένοντο εἰς Ἱεροσόλυμα (2) λέγοντες, Ποῦ ἐστιν ὁ τεχθεὶς βασιλεὺς τῶν Ἰουδαίων; εἴδομεν γὰρ αὐτοῦ τὸν ἀστέρα ἐν τῇ ἀνατολῇ καὶ ἤλθομεν προσκυνῆσαι αὐτῷ. (3) ἀκούσας δὲ ὁ βασιλεὺς Ἡρῴδης ἐταράχθη καὶ πᾶσα Ἱεροσόλυμα μετ’ αὐτοῦ, (4) καὶ συναγαγὼν πάντας τοὺς ἀρχιερεῖς καὶ γραμματεῖς τοῦ λαοῦ ἐπυνθάνετο παρ’ αὐτῶν ποῦ ὁ Χριστὸς γεννᾶται. (5) οἱ δὲ εἶπαν αὐτῷ, Ἐν Βηθλέεμ τῆς Ἰουδαίας· οὕτως γὰρ γέγραπται διὰ τοῦ προφήτου· (6) Καὶ σύ, Βηθλέεμ γῆ Ἰούδα, οὐδαμῶς ἐλαχίστη εἶ ἐν τοῖς ἡγεμόσιν Ἰούδα· ἐκ σοῦ γὰρ ἐξελεύσεται ἡγούμενος, ὅστις ποιμανεῖ τὸν λαόν μου τὸν Ἰσραήλ. (7) Τότε Ἡρῴδης λάθρᾳ καλέσας τοὺς μάγους ἠκρίβωσεν παρ’ αὐτῶν τὸν χρόνον τοῦ φαινομένου ἀστέρος, (8) καὶ πέμψας αὐτοὺς εἰς Βηθλέεμ εἶπεν, Πορευθέντες ἐξετάσατε ἀκριβῶς περὶ τοῦ παιδίου· ἐπὰν δὲ εὕρητε ἀπαγγείλατέ μοι, ὅπως κἀγὼ ἐλθὼν προσκυνήσω αὐτῷ. (9) οἱ δὲ ἀκούσαντες τοῦ βασιλέως ἐπορεύθησαν, καὶ ἰδοὺ ὁ ἀστὴρ ὃν εἶδον ἐν τῇ ἀνατολῇ προῆγεν αὐτοὺς ἕως ἐλθὼν ἐστάθη ἐπάνω οὗ ἦν τὸ παιδίον. (10) ἰδόντες δὲ τὸν ἀστέρα ἐχάρησαν χαρὰν μεγάλην σφόδρα. (11) καὶ ἐλθόντες εἰς τὴν οἰκίαν εἶδον τὸ παιδίον μετὰ Μαρίας τῆς μητρὸς αὐτοῦ, καὶ πεσόντες προσεκύνησαν αὐτῷ, καὶ ἀνοίξαντες τοὺς θησαυροὺς αὐτῶν προσήνεγκαν αὐτῷ δῶρα, χρυσὸν καὶ λίβανον καὶ σμύρναν. (12) καὶ χρηματισθέντες κατ’ ὄναρ μὴ ἀνακάμψαι πρὸς Ἡρῴδην, δι’ ἄλλης ὁδοῦ ἀνεχώρησαν εἰς τὴν χώραν αὐτῶν…»

Το προοίμιο της Ιλιάδας, μετάφραση και γλωσσικά σχόλια

Το προοίμιο της Ιλιάδας, όπως και αυτό της Οδύσσειας αποτελεί μέρος της εξεταστέας ύλης σε όλες τις Φιλοσοφικές σχολές. Η μελέτη των ποιητικών έργων της Αρχαϊκής περιόδου ξεκινά από αυτά.  Παραθέτουμε το αρχαίο κείμενο και τη μετάφρασή του με γλωσσικά σχόλια. Η γλώσσα του Ομήρου διαφέρει από αυτή της κλασικής περιόδου. Γενικότερα, θα λέγαμε ότι η επαφή με τα δημιουργήματα της επικής και της λυρικής ποίησης μας προσφέρει τη δυνατότητα να γνωρίσουμε έναν κόσμο μελωδικό και πολύβουο, εντελώς διαφορετικό από των κόσμο των ρητόρων της Αττικής περιόδου. Ας μη ξεχνάμε ότι τα χορικά της Αρχαίας Ελληνικής τραγωδίας βασίζονται σε αυτές τις μορφές της Ελληνικής γλώσσας.

 

Το προοίμιο της Ιλιάδας: Επιλέξαμε για την ανάλυση του προοιμίου, που απευθύνεται σε φοιτητές φιλοσοφικής μια φωτογραφία που απεικονίζει αποχρώσεις κόκκινου νερού, ακριβώς για να αποτυπώσει τη βία που υπάρχει στην Ιλιάδα.

 

Το Προοίμιο της Ιλιάδας

 

Μῆνιν ἄειδε, θεά, Πηληϊάδεω Ἀχιλῆος
οὐλομένην, ἥ μυρί’ Ἀχαιοῖς ἄλγε’ ἔθηκε,
πολλάς δ’ ἰφθίμους ψυχάς Ἄϊδι προΐαψεν
ἡρώων, αὐτούς δέ ἑλώρια τεῦχε κύνεσσιν
οἰωνοῖσί τε πᾶσι, Διός δ’ ἐτελείετο βουλή,
ἐξ οὗ δή τά πρῶτα διαστήτην ἐρίσαντε
Ἀτρεΐδης τε ἄναξ ἀνδρῶν καί δῖος Ἀχιλλεύς

 

 

 

Μετάφραση

 

Θεά, την οργή ψάλλε του Αχιλλέα, του γιου του Πηλέα,

την καταραμένη, αυτή που μύριους πόνους στους Αχαιούς έδωσε

και έστειλε πολλές γενναίες ψυχές ηρώων πριν απ’την ώρα τους στον Άδη

και τα κορμιά τους τα άφησε να τα φάνε οι σκύλοι

και κάθε λογής όρνια. Του Δία η θέληση εκπληρωνόταν

από τη στιγμή που πρωτομάλωσαν και χώρισαν

ο γιος του Ατρέα, ο αρχηγός του στρατού και ο θείος Αχιλλέας

 

 

 

Γλωσσικές παρατηρήσεις στο προοίμιο της Ιλιάδας

 

μῆνιν: Πρόκειται για το ουσιαστικό μῆνις, το οποίο στη Δωρική διάλεκτο το συναντούμε ως μᾶνις. Στην Αιολική διάλεκτο εμφανίζεται ως μαῖνις, πιθανότατα κατ’επίδραση του ρήματος μαίνομαι. Το μεταφράζουμε ως οργή, θυμό, κακεντρέχεια. Χρησιμοποιείται επίσης, για να περιγράψει τον αδιάλλακτο θυμό, αυτόν που δεν περνάει.

ἄειδε: Πρόκειται γα το γ’ ενικό του ρήματος ἀείδω, το οποίο στην Αττική διάλεκτο το συναντούμε ως ᾄδω. Σημαίνει ψάλλω, τραγουδώ αλλά και επαινώ.

οὐλομένην: Πρόκειται για ποιητικό τύπο της μετοχής όλόμενος. Ο τύπος είναι αόριστος κι ανήκει στο ρήμα ὄλλυμαι. Συνήθως χρησιμοποιείται ως όνομα και δηλώνει τον καταστρεπτικό, τον ολέθριο, τον θανατηφόρο.

ἄλγεα: Πρόκειται για το ουσιαστικό ἄλγος, το οποίο δηλώνει τον σωματικό και ψυχικό πόνο, τη θλίψη, την ταλαιπωρία.

ἔθηκε: Πρόκειται για το γ’ ενικό της οριστικής του αορίστου β’του ρήματος τίθημι. 

ἰφθίμους: Το επίθετο ἴφθιμος σημαίνει ισχυρός, ρωμαλέος, δυνατός. Έχει διατυπωθεί η άποψη ότι το επίθετο προέρχεται από το επίρρημα ἶφι το οποίο σημαίνει γενναία, ισχυρά, δυνατά. Το επίρρημα αυτό το συναντούμε ως πρώτο συνθετικό στο όνομα Ἰφιγένεια. Ωστόσο, αυτή η ετυμολογία για το επίθετο ἴφθιμος δεν γίνεται αποδεκτή από όλους τους μελετητές.

προίαψεν: Πρόκειται για το γ’ ενικό της οριστικής αόριστου του ρήματος προιάπτω το οποίο σημαίνει στέλνω εμπρός, στέλνω κάποιον πριν την ώρα του. 

ἑλώρια: Το ἑλώριον  απαντάται και ως ἕλωρ και σημαίνει άγρα, λεία, όταν γίνεται αναφορά σε άταφα πτώματα, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση. Μπορούμε να δούμε την ετυμολογική συγγένεια με το απαρέμφατο του αορίστου β’ του αἱρῶ (ἑλεῖν).

οἰωνοῖσι: Το ουσιαστικό οἰωνός σημαίνει καταρχάς μεγάλο πτηνό, όρνεο. Με αυτή τη σμασία το συναντούμε και στο προοίμιο της Ιλιάδας. Φυσικά, υπάρχει και η μεταφορική σημασία του, το προιώνισμα, η προφητεία, βασισμένη στην πρακτική της οιωνοσκοπίας.

έτελείετο:  Πρόκειται για το γ’ ενικό του παρατατικού του ρήματος τελῶ που σημαίνει ολοκληρώνω, εκτελώ. Το ρήμα απέκτησε αργότερα ιδιαίτερη σημασία στην Αριστοτελική φιλοσοφία. 

διαστήτην: Πρόκειται για τον επικό τύπο του δυϊκού αριθμού του αορίστου β’του δίιστημι. Η μη επική μορφή είναι διεστήτην. Σημαίνει διαχωρίζω, στήνω χωριστά.

ἐρίσαντε: Πρόκειται για τη μετοχή αορίστου του ρήματος ἐρίζω, που σημαίνει φιλονικώ, μαλώνω. Έχουμε να κάνουμε με δυικό αριθμό, στο αρσενικό γένος.

δῖος: Το επίθετο σημαίνει κυριολεκτικά τον καταγόμενο από τον Δία. Σταδιακά, απέκτησε τη σημασία του θείος, υπέροχος, ισχυρός, άριστος. 

 

Στα μαθήματα του Φιλολογικού που απευθύνονται στους φοιτητές της Φιλοσοφικής αναλύουμε με τον ίδιο τρόπο όλα τα κείμενα της εξεταστέας ύλης. Επιπρόσθετα, προσφέρεται και η μετρική και η νοηματική ανάλυση.

Σωκρατικό Προσωπείο στους Πλατωνικούς διαλόγους

Είναι δόκιμο να αναφερόμαστε σε Σωκρατικό Προσωπείο, όταν διαβάζουμε τα έργα του Πλάτωνα; Η εμβληματική μορφή του Σωκράτη εμφανίζεται με ιδιαίτερη ένταση στις σελίδες του Πλατωνικού έργου. Είναι ο πρωταγωνιστής στους περισσότερους από τους διαλόγους, οι οποίοι γράφτηκαν αφού πλέον ο ίδιος είχε πεθάνει.

 

 

Σωκρατικό Προσωπείο στους πλατωνικούς διαλόγους: Για το κείμενό μας επιλέξαμε μια φωτογραφία που απεικονίχει αφηρημένο περιβάλλον σε αποχρώσεις του γκρι, του μπλε και του μαύρου.

Γιατί σώθηκαν οι Πλατωνικοί διάλογοι; 

 

Είναι χαρακτηριστικό ότι όλα τα έργα του Πλάτωνα σώθηκαν. Ο βασικός λόγος που ένα έργο της αρχαιότητας φτάνει στις μεταγενέστερες εποχές είναι ότι είχε πάντα αναγνώστες. Οι αναγνώστες είναι σε πολλές περιπτώσεις και αντιγραφείς.

Οι συγκεκριμένοι διάλογοι έχουν χαρακτηριστικά σχεδόν μοναδικά στην ιστορία τόσο της λογοτεχνίας, όσο και της φιλοσοφίας, κάτι που εξηγεί το γιατί διαβάζονται ανελλιπώς από την εποχή της έκδοσής τους. Θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν σχεδόν έργα θεατρικά. Μάλιστα, είναι αξιοσημείωτο ότι ο ίδιος ο Πλάτωνας δεν εμφανίζεται σε αυτά τα κείμενα. Είναι απών.

 

 

Ο διάλογος, μια τάση της εποχής

 

Ο Πλάτων δεν είναι ο μόνος που έγραψε διαλόγους. Σε αυτή τη μορφή γνωρίζουμε ότι έγραψαν και ο Αντισθένης, ο Φαίδων, ο Ευκλείδης, ο Αρίστιππος, ο Ξενοφών ακόμα και ο Αριστοτέλης σε κάποια πρώιμα κείμενά του. Ο Ξενοφών, μάλιστα, έγραψε διαλόγους με πρωταγωνιστή τον Σωκράτη. Εκεί παρατηρώντας τον τρόπο που συνδιαλέγεται ο κοινός δάσκαλος του Ξενοφώντα και του Πλάτωνα κατανοούμε πως η άποψη ότι σε πολλά σημεία των Πλατωνικών διαλόγων δεν εμφανίζεται το ιστορικό πρόσωπο του Σωκράτη αλλά ένα Σωκρατικό προσωπείο, το οποίο κρύβει τον ίδιο τον Πλάτωνα, είναι βάσιμη. Στο έργο του Ξενοφώντα συναντάμε έναν διαφορετικό Σωκράτη. Ο Γάλλος φιλόσοφος Michel Onfray δεν θα διστάσει να αποδώσει τον χαρακτηρισμό “Socrate platonisé”  αναφερόμενος στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζεται στους Πλατωνικούς διαλόγους.

 

 

 

Οι διάλογοι

 

Ο Πλάτων ξεκίνησε να γράφει μετά τον θάνατο του Σωκράτη. Μπορούμε να οριοθετήσουμε μια χρονική περίοδο, η οποία εκτείνεται περίπου από το 400 π.Χ. έως το 347 π.Χ. Άρα, το συγγραφικό του έργο καλύπτει ένα διάστημα πενήντα τριών ετών μέσα σε χρόνια ιδιαίτερα ταραγμένα και δύσκολα για την Αθήνα. Οι Νόμοι, ενδεχομένως γράφηκαν γύρω στο 350 π. Χ. Καταλαβαίνουμε ότι απέχουν σχεδόν 80 χρόνια από την εποχή που περιγράφουν.

Στους διαλόγους έχουμε συχνή εναλλαγή ευθέως και πλαγίου λόγου.Τα πρόσωπα των διαλόγων είναι κατά βάση πρόσωπα ιστορικά. Γνωρίζουμε την ύπαρξή τους και από άλλες πηγές. Υπάρχουν και πρόσωπα που έχουμε κάθε λόγο να θεωρήσουμε ότι είναι δημιουργήματα του ίδιου του Πλάτωνα. Πρόκειται βέβαια για μια μειοψηφία. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο Τίμαιος.

 

 

 

 

Ο πρωταγωνιστής των διαλόγων

 

 

Ο Πλάτων στήνει το σκηνικό των διαλόγων του στην Αθήνα και μάλιστα στο τέλος του 5ου αιώνα. Ο λόγος είναι προφανής. Τότε έζησε ο δάσκαλός του. Στη συντριπτική πλειοψηφία των διαλόγων, πρωταγωνιστής είναι ο Σωκράτης. Απουσιάζει στο τελευταίο έργο του Πλάτωνα, τους Νόμους (σε κάθε περίπτωση ένα ιδιαίτερα σημαντικό κείμενο που θεωρείται και ως η πνευματική διαθήκη του φιλοσόφου). Στον Τίμαιο ο Σωκράτης παρευρίσκεται με τον ρόλο του παρατηρητή. Το ίδιο παρατηρούμε ότι συμβαίνει και στον Σοφιστή.

Ο Πλάτων στους διαλόγους του δημιουργεί κατά κάποιον τρόπο πολύ σημαντικά λογοτεχνικά έργα τα οποία χαρακτηρίζονται από το φιλοσοφικό εύρος τους. Αν συγκρίνουμε έναν Πλατωνικό διάλογο με έναν διάλογο του Ξενοφώντα είναι έκδηλη η διαφορά και στα δύο επίπεδα.

 

 

 

 

Το Σωκρατικό Προσωπείο

 

 

Αν παρατηρήσουμε τον τρόπο με τον οποίο ο Αριστοτέλης αναφέρεται στον Σωκράτη θα διαπιστώσουμε ότι μας εκθέτει τις απόψεις του, όπως κάνουμε και εμείς, όταν αναφερόμαστε σε κάποιον στοχαστή. Εντελώς διαφορετική είναι η προσέγγιση του Πλάτωνα. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι ο Πλάτων κάνει τον Σωκράτη ήρωα ενός θεατρικού έργου.

Είναι ξεκάθαρο ότι ο Σωκράτης, όπως παρουσιάζεται από τον Πλάτωνα είναι και μυθιστορηματικό πρόσωπο. Χρησιμοποιώντας το Σωκρατικό προσωπείο ο Πλάτων επιλέγει να εκφράσει και τη δική του φιλοσοφία.

Οι ιστορικές πηγές που έχουμε δείχνουν ότι ο Σωκράτης δεν πίστευε ούτε στις Ιδέες, ούτε – κατ’ επέκταση – στη θεωρία των Ιδεών, ούτε και στη μετεμψύχωση και αθανασία της ψυχής. Και όμως, στους διαλόγους είναι ο φορέας και εισηγητής αυτών των αντιλήψεων. Με σχετική βεβαιότητα λοιπόν, μπορούμε να εικάσουμε ότι στα συγκεκριμένα αποσπάσματα ο Σωκράτης είναι το προσωπείο που χρησιμοποιεί ο μαθητής του για να αναπτύξει τις δικές του θέσεις και απόψεις.

 

 

Τα κείμενα για τον Πλάτωνα βασίζονται και στα διαδικτυακά μαθήματα του κυρίου Βασίλη Κάλφα, καθηγητή φιλοσοφίας  στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

 

 

 

 

 

Επιρροές στο Πλατωνικό έργο

Αναζητώντας τις επιρροές στο Πλατωνικό έργο επιχειρούμε να ανασυνθέσουμε ταυτόχρονα και μια μοναδική μορφή κοινωνίας. Ο τρόπος με τον οποίο εμφανίζεται η πόλις των Αθηνών σε ένα διάστημα περίπου 50 ετών είναι μοναδικός στην Παγκόσμια Ιστορία. Ο Πλάτων γεννήθηκε στην αρχή του Πελοποννησιακού πολέμου (428 -427 π.Χ.). Πρόκειται για έναν πόλεμο εξαιρετικά σκληρό και απάνθρωπο. Οι περιγραφές του Θουκυδίδη μας μεταφέρουν την ενδημική παντού βία. Και, ωστόσο, μέσα σε αυτά τα χρόνια συναντάμε τους μεγάλους τραγικούς, τον Σοφοκλή και τον Ευρυπίδη, φιλοσόφους του βεληνεκούς του Πρωταγόρα, τον Θουκυδίδη, τον ίδιο τον Πλάτωνα και τον Σωκράτη.

 

 

Επιρροές στο Πλατωνικό έργο: Για το κείμενό μας επιλέξαμε μαι φωτογραφία της anne spratt, που απεικονίζει γαλήνια ανοιχτή θάλασσα. Απαλό γαλάζιο, γκρι είναι τα χρώματα.

Πλάτωνας, πρώτος φιλόσοφος;

 

 

Το έργο του Πλάτωνα ασκεί ιδιαίτερη γοητεία. Κάθε εποχή ανακαλύπτει και ερμηνεύει διαφορετικά τα κείμενά του. Το σίγουρο είναι πως ο Πλάτωνας μπορεί να χαρακτηρισθεί ως ο πρώτος φιλόσοφος κατά μια έννοια κοντινή στην αντίληψη που έχουμε για τους φιλοσόφους, τουλάχιστον μέχρι την αρχή της Βιομηχανικής επανάστασης και το Διαφωτισμό.

Ο Πλάτων επιδιώκει μέσω της σκέψης του να καλύψει ένα φάσμα που περιλαμβάνει το σύνολο της γνώσης. Τον ενδιαφέρει ιδιαίτερα η κοινωνική συμπεριφορά στο πλαίσιο μιας γνωσιολογίας η οποία επιχειρεί να ερμηνεύσει και να ανάγει τις διαφορετικές εκδηλώσεις στη βάση μιας φιλοσοφίας που καλύπτει όλο το εύρος της ανθρώπινης ζωής.

 

 

 

Η διαλογική μορφή

 

Το έργο του Πλάτωνα χαρακτηρίζεται από λογοτεχνικές αρετές. Είναι κάπως ειρωνικό, αν σκεφτούμε την αρνητική θέση του για την ποίηση της εποχής του το γεγονός ότι στο έργο του συναντάμε σελίδες υψηλής λογοτεχνικής αξίας. Σε αυτό συντείνει η διαλογική μορφή των κειμένων. Η κλασική μορφή ενός Πλατωνικού διαλόγου φέρνει τον Σωκράτη να εκθέτει τα επιχειρήματά του – συνήθως έχοντας ως κατάληξη ένα ερώτημα – σε κάποιον συνομιλητή.

Ο ίδιος ο Πλάτωνας είναι απών από τους διαλόγους. Δίνει τον λόγο σε σοφιστές, ποιητές, πολιτικούς, επώνυμους Αθηναίους, όμως ο ίδιος είναι απών. Οι επιρροές στο Πλατωνικό έργο ανιχνεύονται αν παρατηρήσουμε προσεκτικά τους συνομιλητές του Σωκράτη. Ποιοι είναι, τι πρεσβεύουν, ποια θέση έχουν στην Αθηναϊκή κοινωνία της εποχής.

 

 

 

Η φαινομενική ευκολία της ανάγνωσης

 

Αρκετές φορές, εξαιτίας της λογοτεχνικότητας του Πλατωνικού έργου υπάρχει η τάση να θεωρούμε πως το κείμενο είναι εύκολο και τα μηνύματά του απόλυτα κατανοητά. Αυτό είναι κάτι που βιώνουμε σε κάποιες περιπτώσεις και με τους μαθητές μας κατά τη διδασκαλία του Πρωταγόρα. Ο εκπληκτικός μύθος με τον οποίο ο Πρωταγόρας ερμηνεύει συμβολικά την πορεία του ανθρώπινου γένους συνεπαίρνει στην ανάγνωση, με αποτέλεσμα να μας διαφεύγουν εκείνες οι ψηφίδες που κάνουν το κείμενο αμφίσημο και εν πολλοίς αντιφατικό.

Αυτό είναι χαρακτηριστικό της Πλατωνικής σκέψης εν γένει. Τελειώνοντας την ανάγνωση ενός διαλόγου, ο προσεκτικός αναγνώστης καταλήγει με ερωτήματα και αβεβαιότητα. Αυτό που μένει είναι το κάλεσμα σε περαιτέρω διερεύνηση.

 

 

 

Ο Πλατωνισμός στο πέρασμα του χρόνου

 

 

Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον και ενισχυτικό της προηγούμενης θέσης το να εξετάσουμε την πορεία των συνεχιστών της Ακαδημίας. Οι συνεχιστές του Πλάτωνα, σχολάρχες της Ακαδημίας οδηγήθηκαν σταδιακά στον σκεπτικισμό. Ουσιαστικά η θέση τους συμπυκνώθηκε στη θέση πως απόλυτη αλήθεια δεν υπάρχει. Δεν μπορεί παρά να νιώσουμε έκπληξη. Στα σχολικά εγχειρίδια μαθαίνουμε ότι ο Σωκράτης και κατ’ επέκταση ο Πλάτωνας πρεσβεύουν τη μία και μοναδική αλήθεια, σε αντίθεση με τους σοφιστές.

Οι σχολάρχες της Ακαδημίας κράτησαν από τον Πλάτωνα την αμφισβήτηση, τον έλεγχο των εννοιών. Και στον Νεοπλατωνισμό τα κείμενα μας μεταφέρουν μια μυστικιστική σχεδόν αύρα.

Το έργο λοιπόν είναι πολύσημο. Επιτρέπει διαφορετικές ερμηνείες και θεωρήσεις. Η αναζήτηση του Πλάτωνα και της σκέψης του είναι διαρκής.

 

 

 

Ποιες είναι οι βασικές επιρροές στο Πλατωνικό έργο;

 

 

Ο Πλάτων αρέσκεται και επιδιώκει τη διαφωνία. Τα έργα του δεν είναι τα έργα του μοναχικού φιλοσόφου. Ο δάσκαλός του και βασικό πρόσωπο των διαλόγων, ο Σωκράτης είναι κοινωνικός στοχαστής. Αρέσκεται να τριγυρνά στην πόλη των Αθηνών και να συνδιαλέγεται.

Η πρώτη επιρροή, λοιπόν και ίσως η βασικότερη είναι η πνευματική ατμόσφαιρα της πόλης των Αθηνών. Πιο συγκεκριμένα, ο κύκλος του Σωκράτη. Εδώ, οφείλουμε να εντάξουμε τη σοφιστική κίνηση. Για τους σύγχρονους του Σωκράτη, ο δάσκαλος του Πλάτωνα ανήκε και αυτός σε μεγάλο βαθμό στη σοφιστική.

Τα θέματα με τα οποία καταπιάνονται τόσο ο Σωκράτης, όσο και οι σοφιστές είναι κοινά. Θα μπορούσαμε να τα συνοψίσουμε στην παρακάτω φράση: Πως οι πολίτες μπορούν να ζήσουν σε ένα σύστημα πρωτόγνωρο και πολύπλοκο με τα μέτρα της εποχής; Φυσικά, αναφερόμαστε στο σύστημα της άμεσης δημοκρατίας.

Ο Σωκράτης δε συνομιλεί μόνο με φιλοσόφους. Στον κύκλο του υπάρχουν και σημαντικοί πολιτικοί. Χαρακτηριστικά μπορούμε να αναφέρουμε τον Αλκιβιάδη, τον Κριτία, τον Χαρμίδη, τον Λάχη, τον Νικία. Στην Πολιτεία θα εμφανιστεί ο μέτοικος Κέφαλος και στο Συμπόσιο θα συναντήσουμε τον κωμικό ποιητή Αριστοφάνη και τον τραγικό ποιητή Αγάθωνα.

 

 

 

Τι επιδιώκει με την παρουσία των συνομιλητών

 

Είναι εύλογο να υποθέσουμε ότι για τον Πλάτωνα η φιλοσοφία είναι κατ’ αρχάς κοινωνικό φαινόμενο. Μέσα από την παρουσίαση τόσο διαφορετικών μεταξύ τους συνομιλητών επιδιώκει να εξερευνήσει τη σχέση της φιλοσοφίας με την πολιτική ζωή, την ποίηση αλλά και τη νέα τέχνη που αναφύεται, αυτή της ρητορικής.

Ο Πλάτων, λοιπόν, ανήκει στην ευρύτερη ιστορία της σκέψης και όχι μόνο της φιλοσοφίας. Ζει σε μια κοινωνία λόγου. Αυτή είναι κατά βάση η Αθήνα τον 5ο αιώνα. Εαν ο πολίτης δεν μπορεί να εκφέρει λόγο, να εκφραστεί, να συνδιαλεχθεί με τους άλλους πολίτες, θεωρείται και είναι υποδεέστερος.

Οι ζυμώσεις των ιδεών λαμβάνουν χώρα στην Εκκλησία του Δήμου. Για τους νέους εκείνης της εποχής αυτή είναι η βασική πηγή που διαμορφώνει μαζί με την Τραγωδία τις πολιτικές και φιλοσοφικές τους αντιλήψεις.

Ο Πλάτων αναζητά στο έργο του αυτούς που επηρεάζουν τη σκέψη των ανθρώπων της εποχής του. Οι παλαιότεροι φιλόσοφοι τον απασχολούν λιγότερο. Η πνευματική και κοινωνική ζωή της πόλης των Αθηνών διαποτίζει το έργο του.

 

 

Για τη συγγραφή του κειμένου, σχετικά με τις επιρροές στο Πλατωνικό έργο έχουμε αντλήσει υλικό και από τα διαδικτυακά μαθήματα του κυρίου Βασίλη Κάλφα, ο οποίος είναι καθηγητής φιλοσοφίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Συνεξέταση Έκθεσης και Λογοτεχνίας

Η συνεξέταση Έκθεσης και Λογοτεχνίας, η οποία έχει ήδη εφαρμοστεί στις Πανελλαδικές εξετάσεις του ΕΠΑΛ, θα εφαρμοστεί από τις εξετάσεις του σχολικού έτους 2019 – 2020 και στο γενικό λύκειο. Να σημειώσουμε ότι με αυτόν τον τρόπο εξετάζονται οι μαθητές εδώ και χρόνια στις Παγκύπριες εξετάσεις. Το Φιλολογικό, όπως είναι ευνόητο, είναι ένα φροντιστήριο που η βάση του προγράμματος Σπουδών του είναι το μάθημα της Έκθεσης, με άλλα λόγια η βελτίωση των μαθητών του στην παραγωγή γραπτού λόγου.

 

 

Συνεξέταση Έκθεσης και Λογοτεχνίας: Για το κείμενό μας επιλέξαμε μια φωτογραφία που δείχνει το φως του ήλιου να καθρεφτίζεται στο βυθό μιας πεντακάθαρης θάλασσας.

 

 

 

 

Η θέση μας για τη συνεξέταση Έκθεσης και Λογοτεχνίας

 

 

Τα όρια ανάμεσα στα κείμενα δεν είναι πάντα σαφή και ευδιάκριτα. Ένα δοκίμιο είναι ένα κείμενο που πολύ συχνά χαρακτηρίζεται από λογοτεχνικές αρετές. Φυσικά, και το αντίστροφο συμβαίνει. Ας σκεφτούμε το αριστουργηματικό αφήγημα του Γιώργου Ιωάννου “Μες τους προσφυγικούς συνοικισμούς”. Το δοκίμιο, η λογοτεχνία, ο ελεύθερος συνειρμός, η κοινωνική κριτική, όλα συνυφαίνονται στις σελίδες του αφηγήματος.

Αυτή είναι και η τάση της σύγχρονης κειμενικής θεωρίας. Τα κείμενα είναι ζωντανοί οργανισμοί οι οποίοι αλληλεπιδρούν με τον αναγνώστη. Θεωρούμε λοιπόν, ότι η συνεξέταση Έκθεσης και Λογοτεχνίας αποτελεί ένα πολύ θετικό βήμα. Επιτρέπει την ευρύτερη κατανόηση τόσο των ατομικών, όσο και των πολύπλοκων κοινωνικών φαινομένων. Αυτό δίνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη διδασκαλία. Αναπτύσσονται διαφορετικές δεξιότητες και ο μαθητής μπορεί να ξεδιπλώσει τη φαντασία και την ευαισθησία του.

 

 

 

Το Πρόγραμμα Σπουδών του Φιλολογικού

 

 

Στο Φιλολογικό το μάθημα της έκθεσης πλέον συνδιδάσκεται από τη Β’ Λυκείου με το μάθημα της λογοτεχνίας. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι μαθητές εξοικειώνονται να προσεγγίζουν ένα θέμα έχοντας ως βάση από τη μια ένα κείμενο μη λογοτεχνικό και από την άλλη ένα κείμενο λογοτεχνικό. Έτσι, για παράδειγμα, σε μια διδακτική ενότητα που σχετίζεται με τα ανθρώπινα δικαιώματα θα προσεγγίσουμε το θέμα μέσα από ένα άρθρο ή ένα δοκίμιο και στη συνέχεια θα βρούμε τους τρόπους που το ίδιο θέμα θίγεται σε ένα μικρό πεζό ή ένα ποίημα.

Η θεματική βάση που είναι κοινή βοηθά να κατανοήσουμε ότι ένα θέμα μπορούμε να το προσεγγίσουμε από διαφορετικές σκοπιές και με διαφορετικούς τρόπους.  Αναπτύσσεται η κριτική ικανότητα και η οξυδέρκεια. Ταυτόχρονα αναδεικνύεται και η πλευρά του λόγου, ως τέχνη.

Το μάθημα διδάσκεται σε όλες τις τάξεις από δυο διδάσκοντες, σε διαφορετικές μέρες της εβδομάδας. Το εβδομαδιαίο κριτήριο γράφεται στον χώρο του Φροντιστηρίου. Με αυτόν τον τρόπο γράφουμε κάθε εβδομάδα σε καθορισμένη ώρα.

 

 

 

Τμήματα Έκθεσης για όλες τις Τάξεις και Κατευθύνσεις

 

Το μάθημα της Έκθεσης διδάσκεται σε όλες τις τάξεις και κατευθύνσεις. Υπάρχει η δυνατότητα της εξατομικευμένης βοήθειας ανάλογα με το επίπεδο και τις δεξιότητες κάθε παιδιού.

 

 

Τα δύο εὖ της ευτυχίας – Εισαγωγή στα Ηθικά Νικομάχεια

Την Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου θα μεταβούμε στο ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη στον Πειραιά για να παρακολουθήσουμε την παρουσίαση του βιβλίου του Παύλου Κόντου:

” Τα δύο εὖ της ευτυχίας – Εισαγωγή στα Ηθικά Νικομάχεια “.

 

 

 

 

Τα δύο εὖ της ευτυχίας: Παραθέτουμε την εικόνα από το εξώφυλλο του βιβλίου του Παύλου Κόντου. Το Φιλολογικό Φροντοστήριο θα παρεβρεθεί στην παρουσίαση που λάβει χώρα στο ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη στον Πειραιά στις 26 Σεπτεμβρίου.. Το εξώφυλλο απεικονίζει σε απαλά χρώματα ώχρας ένα άνθος που αναπτύσσεται.

 

Τα Ηθικά Νικομάχεια 

 

Το έργο του Αριστοτέλη είναι πάντα επίκαιρο. Θα λέγαμε ότι σήμερα ζώντας σε κοινωνίες πολυδυναμικές, στις οποίες οι αλλαγές έρχονται με ρυθμούς που αδυνατούμε να βιώσουμε και να επεξεργαστούμε σε ικανοποιητικό βαθμό, τα Ηθικά Νικομάχεια μας προσφέρουν κάποιες σταθερές για την οικοδόμηση και της δικής πορείας.

Από τα κείμενα που συναντούν οι μαθητές μας στη Γ’ Ανθρωπιστική θεωρούμε πως είναι αυτό, το οποίο μπορεί να κεντρίσει περισσότερο και το προσωπικό τους ενδιαφέρον, καθώς εστιάζει στην πορεία του ατόμου προς την ολοκλήρωσή του.

 

 

 

Η πρωτοτυπία του βιβλίου

 

Όπως διαβάζουμε και στην αναγγελία της εκδήλωσης, το βιβλίο έχει τη μορφή ενός οδοιπορικού. Οδοιπόρος είναι ο αναγνώστης, ο οποίος καλείται σταδιακά να αποκωδικοποιήσει το Αριστοτελικό κείμενο. Ο Παύλος Κόντος επιχειρεί να μας βοηθήσει σε αυτή την πορεία παραθέτοντας παραδείγματα παρμένα από την καθημερινή ζωή. Μπορούμε να παρακολουθήσουμε την εκτύλιξη της σκέψης του μεγάλου φιλοσόφου χωρίς να υπάρχει η ανάγκη να ανατρέξουμε σε εξειδικευμένη φιλοσοφική ορολογία.

Εξάλλου, ένα από τα χαρακτηριστικά της Αριστοτελικής σκέψης είναι ότι μπορεί να βρει εφαρμογή και στις πιο απλές καθημερινές εκδηλώσεις της καθημερινής μας ζωής. Διαβάζοντας κανείς τα Ηθικά Νικομάχεια έρχεται συχνά στο σημείο, όπου αισθάνεται πως μπορεί να συνδυάσει τη γνώση που του προσφέρει το κείμενο με αλλαγές στη δική του προσωπική ζωή.

 

 

Τα δύο εὖ της ευτυχίας

 

Η διδακτική μας εμπειρία με τους μαθητές που ανακαλύπτουν το Αριστοτελικό κείμενο επιβεβαιώνει τον τίτλο του βιβλίου. Η ευδαιμονία ως τελικός σκοπός στη φιλοσοφία του Αριστοτέλη δεν είναι κάτι το αφηρημένο, μια ακόμα φιλοσοφική έννοια που δε μας αφορά. Αντίθετα, αφορά τον καθένα μας. Το βιβλίο, επομένως, είναι και ένα κάλεσμα σε όλους εμάς να προσδιορίσουμε την έννοια της ευτυχισμένης ζωής, έχοντας ως σημείο αναφοράς τη δική μας ζωή.

Το βιβλίο ξεκινά παρουσιάζοντας μια ιστορία με πρωταγωνιστές τον Αριστοτέλη και το γιο του Νικόμαχο. Στο τέλος του βιβλίου θα συναντήσουμε την ίδια ιστορία μέσα σε δύο πίνακες του Ρέμπραντ.

 

 

Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι:

Κωνσταντίνος Στάικος, αρχιτέκτων, ιστορικός του βιβλίου
Ελένη Περδικούρη, επικ. καθηγήτρια, τμήμα Φιλοσοφίας, Παν/μιο Πατρών
Παύλος Κόντος, καθηγητής, τμήμα Φιλοσοφίας, Παν/μιο Πατρών, συγγραφέας του βιβλίου

 

 

Το Πρόγραμμα Σπουδών της Β’ Λυκείου 2018 – 2019

Πρόσφατα αναγγέλθηκε το νέο σύστημα εισαγωγής στις Πανεπιστημιακές σχολές. Σε ό,τι αφορά τις Ανθρωπιστικές Σπουδές αποφασίστηκε να αντικατασταθεί το μάθημα των Λατινικών με το μάθημα της Κοινωνιολογίας. Στο Πρόγραμμα Σπουδών του Φιλολογικού τα μαθήματα Κατεύθυνσης της Γ’ Ανθρωπιστικής προσφέρονται στους μαθητές μας από την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου.

 

Το Πρόγραμμα Σπουδών της Β' Λυκείου 2018 - 2019 : Για το άρθρο μας επιλέξαμε μια φωτογραφία που απεικονίζει κομφετί στον αέρα.

 

Έτσι, επιτυγχάνουμε καλύτερη αφομοίωση γνώσεων και εξοικείωση με τα συγκεκριμένα διδακτικά αντικείμενα. Μπορείτε να ενημερωθείτε αναλυτικά για τον τρόπο με τον οποίο διδάσκονται τα μαθήματα στο αντίστοιχο κείμενό μας.

Το Πρόγραμμα Σπουδών της Β’ Λυκείου έχει επομένως διαμορφωθεί για να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις. Επικοινωνήστε με τη Γραμματεία του Φροντιστηρίου μας, ώστε να πληροφορηθείτε για τις αλλαγές και το εβδομαδιαίο Πρόγραμμα Σπουδών της Β’ Λυκείου στην Κατεύθυνση των Ανθρωπιστικών Σπουδών.