Τμήματα Έκθεσης Αποκλειστικά για Αποφοίτους

Τμήματα Έκθεσης Αποκλειστικά για Αποφοίτους. Στο Φιλολογικό λειτουργούν τμήματα για αποφοίτους όλων των Κατευθύνσεων στο μάθημα της Έκθεσης.

Η διδασκαλία είναι δίωρη και περιλαμβάνει – εκτός της παράδοσης – αναλυτική διόρθωση και επιμέλεια κειμένου.

Τμήματα Έκθεσης Αποκλειστικά για Αποφοίτους

 

Τα τμήματα απευθύνονται σε αποφοίτους όλων των Κατευθύνσεων, καθώς η Έκθεση είναι το πιο ρευστό μάθημα που κάθε υποψήφιος καλείται να αντιμετωπίσει.

Οι θέσεις είναι περιορισμένες. Η διδασκαλία γίνεται στον χώρο του Φροντιστηρίου και παρέχεται η δυνατότητα παρακολούθησης, τόσο με φυσική παρουσία, όσο και διαδικτυακά.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο διδασκαλίας και τον προγραμματισμό ωρών και ύλης επικοινωνήστε με τη γραμματεία μας στο 210 4941314.

Οι Περιπέτειες της Ανάγνωσης – Προτεινόμενο θέμα Έκθεσης

Με τον Ελληνικό τίτλο “Οι περιπέτειες της ανάγνωσης”, αναδημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Καθημερινή το δοκίμιο που παραθέτουμε στη συνέχεια. Το δοκίμιο έχει αναδημοσιευτεί και στο εξαιρετικό βιβλίο Ιδέες και επιχειρήματα για την ΄Εκφραση – Έκφραση  ( Άρης Γιαβρής, Θεόδωρος Στουφής, Εκδόσεις Κέδρος ).

Το νέο σύστημα εξέτασης του μαθήματος της Γλώσσας στο ΕΠΑΛ περιλαμβάνει πλέον δύο κείμενα. Ένα δημοσιογραφικού ή δοκιμιακού χαρακτήρα καθώς και ένα λογοτεχνικό (πεζό ή ποίημα ). Στη συνέχεια, παρουσιάζουμε ένα προτεινόμενο κριτήριο αξιολόγησης, που έχει ως κεντρικό άξονα την εμπειρία της ανάγνωσης.

Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας για περισσότερες διευκρινήσεις και τα σχόλιά σας.

 

 

Για το κείμενό μας "Οι περιπέτειες της ανάγνωσης", το οποίο είναι ένα προτεινόμενο κριτήριο έκθεσης για το ΕΠΑΛ, σύμφωνα με το νέο σύστημα επιλέξαμε μια φωτογραφία του john mark smith, η οποία δείχνει ένα ανοιχτό βιβλίο μπροστά από ένα παράθυρο.

 

 

Οι περιπέτειες της ανάγνωσης

 

 

Κουνάτε τα χείλη σας ενώ διαβάζετε αυτό το κείμενο; Βάζετε το δείκτη σας κάτω από τις λέξεις καθώς τις αποκρυπτογραφείτε; Αυτά είναι χαρακτηριστικά του πολύ νεαρού αναγνώστη. Οι δάσκαλοι στο σχολείο σάς θεράπευσαν από τις εξωτερικές εκδηλώσεις της διανοητικής αυτής εργασίας. Και καθώς μαθαίνατε να διαβάζετε, ανακεφαλαιώσατε την ιστορική εξέλιξη της ανάγνωσης, κάνοντας μια στροφή από το φυσικό βασίλειο στον εσωτερικό χώρο του στοχασμού. Από την επανάληψη και τη μίμηση στη δημιουργική κατανόηση. Η ανάγνωση, όπως την ξέρουμε τώρα, είναι εσωτερική. Τα μάτια σας κινούνται, και τίποτε άλλο.

Στον αρχαίο κόσμο, τα κείμενα διαβάζονταν μεγαλόφωνα. Το μυαλό έπιανε το νόημα των λέξεων με το αυτί όσο και με το μάτι, και ολόκληρο το σώμα εμπλεκόταν στη διαδικασία. Αυτό ήταν απαραίτητο λόγω της τεχνολογίας του κειμένου. Οι περγαμηνές και οι πάπυροι ήταν σπάνια αντικείμενα στα οποία οι περισσότεροι δεν είχαν πρόσβαση. Έτσι, οι οι άνθρωποι συγκεντρώνονταν σε ομάδες για να τα ακούσουν να διαβάζονται. Ακόμη κι όταν ήταν μόνοι, διάβαζαν φωναχτά. Στη σελίδα, οι λέξεις δεν ήταν χωρισμένες μεταξύ τους και δεν υπήρχαν σημεία στίξης, γεγονός που σήμαινε ότι ο αναγνώστης έπρεπε να στηρίζεται σε προηγούμενη γνώση για να βγάλει νόημα από τα συνεχή γράμματα. Η εκφώνηση ήταν ο τρόπος που γινόταν αρχικά κατανοητό ένα κείμενο και η απομνημόνευση ο τρόπος που μεταφερόταν αυτή η κατανόηση.

Τότε, όμως, κάτι συνέβη. Οι άνθρωποι άρχισαν να διαβάζουν “από μέσα τους”, μόνοι τους. Η εκφώνηση και η απομνημόνευση έδωσαν τη θέση τους στον αθόρυβο στοχασμό. Έγινε μια επανάσταση, όχι μόνο στην αφομοίωση των κειμένων αλλά και στον τρόπο που διαμορφώνεται η συνείδηση.

Ο Μπράιαν Στοκ, μελετητής της ιστορίας της ανάγνωσης, υπογραμμίζει το πιο φημισμένο παράδειγμα αυτής της στροφής: Μια μέρα, όπως αφηγείται στις “Εξομολογήσεις” του, ο νεαρός τότε άγιος Αυγουστίνος παρατήρησε ότι ο μέντοράς του, ο Αμβρόσιος, διάβαζε ένα βιβλίο χωρίς να κινεί τα χείλη του. “Τον είδαμε να διαβάζει σιωπηρά, για πολλή ώρα”. Εκείνο που είδε ο Αυγουστίνος ήταν μια στιγμή καθαρής εσωτερικότητας, την ανάγνωση ως είσοδο σ’έναν κόσμο στοχασμού. Ενώ πριν ο Αυγουστίνος έβλεπε την Αγία Γραφή ως το λόγο του Θεού, τώρα καταλάβαινε ότι το κείμενο της Γραφής δε γίνεται Λόγος παρά μόνον όταν εισέλθει στη συνείδηση του πιστού. Αυτό σήμαινε μια στροφή από τον αυταρχικό κυριολεκτισμό στη φαντασιακή αυτονομία του σκεπτόμενου αναγνώστη. Εδώ βρίσκεται η πιο σημαντική εξέλιξη της ανάγνωσης ως εσωτερικής πράξης: Να αντιλαμβάνεσαι σημαίνει να ερμηνεύεις. Η σιωπηρή ανάγνωση είναι επομένως ένα μέσον αυτεπίγνωσης, με τον γνωρίζοντα να παίρνει την ευθύνη για αυτό που γνωρίζει.

Αυτή η ατομική αυτονομία είναι η θεμελιακή αρχή της δημοκρατίας, μιας μορφής κοινωνικής οργάνωσης που έγινε εφικτή, στη σύγχρονη μορφή της, μόνο όταν η στοχαστική ανάγνωση διαδόθηκε χάρη στη μαζική παραγωγή εντύπων και τη λαϊκή εκπαίδευση που ακολούθησε. Μόνο χάρη στη στοχαστική ανάγνωση γίνεται ο καθένας κέντρο γνώσης , σκέψης, επιλογής και πράξης. Τι συμβαίνει όμως στη συνείδησή μας όταν τέτοιες αξίες τίθενται σε κίνδυνο;

Σήμερα, για μια ακόμη φορά, οι τεχνολογικές καινοτομίες που μεταβάλλουν την εμπειρία της ανάγνωσης επηρεάζουν τη λειτουργία της συνείδησης. Οι λέξεις πάνω σε μια οθόνη που τρεμοσβήνει έρχονται στο μάτι διαφορετικά απ’όταν τις βλέπουμε γραμμένες σε μια σελίδα. Δε γνωρίζουμε ακόμη ποιες συνέπειες έχει αυτή η διαφορά. Το κύριο χαρακτηριστικό της αλληλεπίδρασης μεταξύ των αναγνωστών και αυτού που διαβάζεται ηλεκτρονικά, είναι η παρεμβολή της οθόνης στη μοναχική λειτουργία της ανάγνωσης, εφόσον το Ίντερνετ, το e – mail, τα ηλεκτρονικά μηνύματα, ακόμα και τα ηλεκτρονικά βιβλία, όλα συνεπάγονται την ταυτόχρονη πολλαπλότητα της εμπειρίας.

Ο τρόπος που οι άνθρωποι συνδέονται με τη γλώσσα αναπόφευκτα υφίσταται αλλαγές. Η οχλοβοή της καθημερινής ζωής αντιμάχεται την ήρεμη σκέψη. Ίσως είναι νωρίς ακόμη για να δούμε πού μας οδηγούν όλα αυτά, αλλά προτού τελειώσει τούτη η εποχή, μην εκπλαγείτε αν διαπιστώσετε ότι τα χείλη σας κινούνται και πάλι.

 

 

 

 

 

Προτεινόμενες δραστηριότητες 

 

 

 

Α. Να παρουσιάσετε συνοπτικά το περιεχόμενο των τριών τελευταίων παραγράφων του κειμένου “Οι περιπέτειες της ανάγνωσης”.

( Μονάδες 7 )

 

 

Β . Να αποδώσετε τον χαρακτηρισμό Σωστό ή Λάθος στις παρακάτω προτάσεις. Το κριτήριό σας να είναι το κατά πόσο αποδίδουν το νόημα του κειμένου σωστά:

 

α. Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι η ανάγνωση ήταν πάντοτε εσωτερική.

β. Η απομνημόνευση δεν ήταν σημαντική στην αρχαία εποχή.

γ. Η σιωπηρή ανάγνωση βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα τον εαυτό μας.

δ. Οι τεχνολογικές καινοτομίες δεν έχουν επηρεάσει την εμπειρία της ανάγνωσης. 

( Μονάδες 8 )

 

 

 

 

Γ. “Σήμερα, για μια ακόμα φορά…πολλαπλότητα της εμπειρίας”. Να εντοπίσετε και να καταγράψετε έναν τρόπο με τον οποίο αναπτύσσεται η παράγραφος.

( Μονάδες 5 )

 

 

 

Δ. Να ξαναγράψετε τις περιόδους που ακολουθούν αντικαθιστώντας τις λέξεις με την έντονη γραφή με συνώνυμές τους, ώστε το νόημα να παραμένει το ίδιο: “Κουνάτε τα χείλη σας ενώ διαβάζετε αυτό το κείμενο; Το μυαλό έπιανε το νόημα των λέξεων με το αυτί όσο και με το μάτι, και ολόκληρο το σώμα εμπλεκόταν στη διαδικασία.

( Μονάδες 5 )

 

 

 

 

Ε. “Σήμερα, για μια ακόμη φορά, οι τεχνολογικές καινοτομίες…επηρεάζουν τη λειτουργία της συνείδησης”. Να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική. Τι παρατηρείτε ως προς το επικοινωνιακό αποτέλεσμα;

( Μονάδες 5)

 

 

 

 

ΣΤ. Σύμφωνα με τον συγγραφέα βρισκόμαστε στο κατώφλι μιας ακόμη αλλαγής του τρόπου που λειτουργούμε ως αναγνώστες. Εσείς πως πιστεύετε ότι επηρεάζει η ανάπτυξη της τεχνολογίας την αναγνωστική μας εμπειρία; Να καταγράψετε τις σκέψεις σας σε ένα κείμενο 200 – 250 λέξεων που θα δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σας. 

( Μονάδες 20 )

 

 

 

 

 

Λογοτεχνικό Κείμενο

 

 

Στο ποίημα του Κωνσταντίνου Καβάφη που ακολουθεί, ο στοχασμός του ποιητή έχει σημείο αφετηρίας την αναγνωστική του εμπειρία. Η περιπέτεια της ανάγνωσης διατρέχει το ποίημα.

 

 

 

Καισαρίων

 

 

Ἐν μέρει γιά νά ἐξακριβώσω μιά ἐποχή,

ἐν μέρει καί τήν ὥρα νά περάσω

τήν νύχτα χθές πῆρα μιά συλλογή

ἐπιγραφῶν τῶν Πτολεμαίων να διαβάσω.

Οἱ ἄφθονοι ἔπαινοι κ’ἡ κολακεῖες

εἰς ὅλους μοιάζουν. Ὅλοι εἶναι λαμπροί,

ἔνδοξοι, κραταιοί, αγαθοεργοί´

κάθ’ ἐπιχείρησίς των σοφωτάτη.

Ἄν πεῖς γιά τές γυναῖκες τῆς γενιᾶς, κι αὐτές,

ὅλες ἡ Βερενίκες κ’ἡ Κλεοπάτρες θαυμαστές.

 

Ὅταν κατόρθωσα τήν ἐποχή να εξακριβώσω

θ’ ἄφινα τό βιβλίο ἄν μιά μνεία μικρή,

κι ἀσήμαντη, τοῦ βασιλέως Καισαρίωνος

δέν εἴλκυε τήν προσοχή μου ἀμέσως…

 

Ἄ, νά, ἦρθες σύ μέ τήν ἀόριστη

γοητεία σου. Στήν ἱστορία λίγες

γραμμές μονάχα βρίσκονται για σένα,

κ’ ἔτσι πιό ἐλεύθερα σ’ἔπλασα μές στόν νοῦ μου.

Σ’ ἔπλασα ὡραῖο κ’αἰσθηματικό.

Ἡ τέχνη μου στό πρόσωπό σου δίνει

μιάν ὀνειρώδη συμπαθητική ἐμορφιά.

Καί τόσο πλήρως σέ φαντάστηκα,

πού χθές τήν νύχτα ἀργά, σάν ἔσβυνεν

ἡ λἀμπα μου – ἄφισα ἐπίτηδες νά σβύνει –

ἐθάρρεψα πού μπῆκες μές τήν κάμαρά μου,

μέ φάνηκε πού ἐμπρός μου στάθηκες´ ὡς θα ἤσουν

μές τήν κατακτημένην Ἀλεξάνδρεια,

χλωμός καί κουρασμένος, ἰδεώδης ἐν τῇ λύπῃ σου,

ἐλπίζοντας ἀκόμη νά σέ σπαλχνισθοῦν

οἱ φαῦλοι – που ψιθύριζαν το “Πολυκαισαρίη”.

 

 

 

 

Προτεινόμενες Δραστηριότητες

 

 

Α. Για κάθε μια από τις προτάσεις που ακολουθούν να αποδώσετε τον χαρακτηρισμό Σωστό ή Λάθος ανάλογα με το αν θεωρείτε ότι αποδίδουν το νόημα του ποιήματος. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας με αναφορά στο κείμενο:

 

α. Στην αρχή του ποιήματος ο Καβάφης επιθυμεί να γνωρίσει λεπτομέρειες για τον Καισαρίωνα.

β. Ο ποιητής θεωρεί τους βασιλείς της εποχής των Πτολεμαίων χαρισματικούς.

γ. Υπάρχουν πολλές ιστορικές πληροφορίες για τον Καισαρίωνα.

δ. Η τέχνη της ποίησης ανασυνθέτει τη μορφή του νεαρού Καισαρίωνα.

ε. Ο ποιητής φαίνεται να συμπαθεί τον νεαρό πρίγκηπα.

(Μονάδες 10 )

 

 

 

 

Β. Το ποίημα χαρακτηρίζεται από έντονη θεατρικότητα. Αισθανόμαστε ότι -κατά κάποιον τρόπο – παρακολουθούμε μια θεατρική παράσταση. Να εντοπίσετε τις ξεχωριστές σκηνές και να τις καταγράψετε με παραπομπές στο ποίημα.

( Μονάδες 10 )

 

 

 

 

Γ. Ο ποιητής περνά από το α’ ενικό πρόσωπο στο β’. Να εντοπίσετε το σημείο στο ποίημα. Στη συνέχεια, να σχολιάσετε αυτή του την επιλογή. Τι πιστεύετε ότι κατορθώνει με αυτή τη μετάβαση;

(Μονάδες 10 )

 

 

 

 

Δ. Να μεταγράψετε σε πεζό λόγο το ποίημα που διαβάσατε, εστιάζοντας στα συναισθήματα του ποιητή, όπως αυτά εναλλάσσονται στην ποιητική γραφή.

( Μονάδες 20 ) 

 

 

 

 

Για τις απαντήσεις σας μπορείτε να συμβουλευτείτε το ευρετήριο για το εκπαιδευτικό υλικό που αφορά το μάθημα της έκθεσης. Εκεί, θα βρείτε και υποδειγματικές απαντήσεις τις οποίες έχετε τη δυνατότητα να συμβουλευθείτε.

 

 

 

 

Το Μάθημα των Λατινικών στη Β’ Λυκείου
Το Μάθημα των Λατινικών – Η μέθοδος

Οι μαθητές της Β’ Λυκείου στην Κατεύθυνση των Ανθρωπιστικών Σπουδών διδάσκονται το μάθημα των Λατινικών από την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου.

Ο στόχος μας είναι να αφομοιώσουν το μεγαλύτερο τμήμα της Γραμματικής και να γνωρίσουν τα κείμενα, καθώς το Γλωσσικό μάθημα απαιτεί χρόνο και εξάσκηση. Με ασκήσεις και διαγωνίσματα σε εβδομαδιαία βάση, συγκροτούμε μια σταθερή γνώση που μας οδηγεί με σιγουριά στη Γ’ Λυκείου. Δεν περιοριζόμαστε στα κείμενα που είναι στη διδακτέα ύλη της τάξης τους, αντιθέτως φροντίζουμε να προχωρήσουν και στην ύλη της Γ’ Λυκείου.

 

Το μάθημα των λατινικών στη Β' ΛυκείουΤοιχογραφία από Ρωμαϊκή Villa.

 

 

Η δυσκολία του μαθήματος

 

 

Η άποψη ότι συνυπολογίζοντας τον βαθμό δυσκολίας των υπολοίπων μαθημάτων κατεύθυνσης το μάθημα των Λατινικών είναι το πιο βατό μπορεί να θεωρηθεί – πλέον – μόνο εν μέρει σωστή.

Η νέα εξεταστέα ύλη για το μάθημα δεν είναι μόνο ποσοτικά μεγάλη αλλά και ποιοτικά η πιο δύσκολη, καθώς έχουν προστεθεί φαινόμενα όπως ο πλάγιος λόγος και η γερουνδιακή έλξη.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα κείμενα 46, 47, 48, 49 και 50 τα οποία προστέθηκαν στην ύλη ήταν η εξεταστέα ύλη του μαθήματος των Λατινικών στις σχολές της Φιλοσοφικής (ΕΚΠΑ) στο πρώτο εξάμηνο φοίτησης.

Με βάση όλα αυτά τα Προγράμματα Σπουδών του Φιλολογικού έχουν προσαρμοστεί, ώστε να έχουν προστεθεί επιπλέον ώρες διδασκαλίας για το μάθημα, χωρίς επιπλέον κόστος.

 

 

Η Πρόταση του Φιλολογικού για το μάθημα των Λατινικών

 

Στο Φιλολογικό, πέραν της πολύ καλής επίδοσης στην εξεταστέα ύλη του σχολείου, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση σε δύο σημεία κατά τη διάρκεια της Β’ Λυκείου:

  • Αφενός να καλύψουμε το μεγαλύτερο τμήμα της γραμματικής, το οποίο θα συναντήσουμε στη Γ’ Λυκείου
  • και αφετέρου οι μαθήτριες και οι μαθητές μας να έχουν τη δυνατότητα να αντιμετωπίσουν τα δύσκολα συντακτικά φαινόμενα, αφού τα αναλύσουμε και τα εξηγήσουμε διεξοδικά.

Επιπλέον, μέσα από τα κείμενα οι μαθητές μας εξοικειώνονται με φαινόμενα που συναντάμε μόνο στη Λατινική. Για παράδειγμα, μπορούμε να αναφέρουμε τη χρήση της αφαιρετικής τη συχνότατη χρήση της παθητικής φωνής, την ακολουθία των χρόνων.

Φυσικά, πολλά από αυτά τα φαινόμενα υπάρχουν και σήμερα στις λεγόμενες Λατινογενείς Γλώσσες ( Ιταλικά, Γαλλικά, Ισπανικά, Πορτογαλικά, Ρουμανικά ). Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο τρόπος που σε αυτές τις γλώσσες δηλώνεται η αυτοπάθεια.

Στο πλαίσιο της διδασκαλίας είναι σημαντικό αυτού του είδους οι γνώσεις να μεταβιβάζονται. Κάνουν και το μάθημα ελκυστικό και κυρίως βοηθούν την κατανόηση.

 

 

Πυλώνας της Διδασκαλίας, η Κατανόηση

 

Σε όλα τα Προγράμματα Σπουδών του Φιλολογικού, η βασική αρχή είναι ότι η μαθήτρια και ο μαθητής πρέπει να βοηθηθεί, ώστε να κατανοεί καλά το γνωστικό αντικείμενο. Με βάση αυτή τη Φιλοσοφία:

 

  • Τα μαθήματα Κατεύθυνσης της Γ’ Λυκείου διδάσκονται στο Φροντιστήριό μας από την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου

 

  • Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην Έκθεση και την Παραγωγή Λόγου. Βάση του προγράμματος σπουδών είναι η πρακτική που γίνεται μέσα στην τάξη και το εβδομαδιαίο κριτήριο αξιολόγησης που γράφεται στον χώρο του Φροντιστηρίου.

 

  • Τα Αρχαία Ελληνικά προσεγγίζονται από μηδενική βάση. Στους μαθητές μας δίνεται η δυνατότητα να μάθουν από την αρχή και σωστά τα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα μέσα από τη διδασκαλία του Αγνώστου Κειμένου. Η μαθήτρια και ο μαθητής που τελειώνει τη Β’ Λυκείου είναι σε θέση να έχει καλή κατανόηση ενός Αττικού κειμένου.

 

  • Η Ιστορία Κατεύθυνσης διδάσκεται και αυτή σε εβδομαδιαία βάση. Στοχεύουμε πρωτίστως να ενισχύσουμε την κατανόηση των μαθητών , καθώς ο τρόπος που είναι γραμμένο το βιβλίο αλλά και οι χρονικές περίοδοι που αναλύονται είναι κάτι νέο για αυτούς.

 

Τα Λατινικά είναι Γλωσσικό Μάθημα. Θέλουν χρόνο και εξάσκηση. Η μαθήτρια και ο μαθητής του Φιλολογικού ξεκινά από την αρχή της χρονιάς. Έχει τον χρόνο να αφομοιώσει με πρακτική και ασκήσεις το μεγαλύτερο μέρος της βασικής γραμματικής. Το ίδιο συμβαίνει και με το συντακτικό. Ολοκληρώνοντας και τη θερινή προετοιμασία, υπάρχει εποπτεία μεγάλου μέρους της ύλης, που θα διδαχθούν στη Γ’ Λυκείου.

 

 

Έναρξη Τμήματος Προετοιμασίας Ενηλίκων 2021 – 2022

Ενημερωθείτε από τη γραμματεία μας για την έναρξη του τμήματος προετοιμασίας που απευθύνεται σε ενήλικους, οι οποίοι επιθυμούν να συμμετάσχουν στις Πανελλαδικές εξετάσεις του 2022. Οι θέσεις είναι περιορισμένες. Τα μαθήματα διεξάγονται διαδικτυακά.

 

Έναρξη Τμήματος Ενηλίκων 2021 -2022

Διαδικτυακά Τμήματα Αποφοίτων

Διαδικτυακά τμήματα αποφοίτων λειτουργούν στο Φιλολογικό. Απευθύνονται σε ενηλίκους που επιθυμούν να δώσουν Πανελλήνιες. Η παροχή αυτών των μαθημάτων συνδυάζεται με εβδομαδιαίες συναντήσεις και μαθήματα στον χώρο του φροντιστηρίου για την καλύτερη αφομοίωση της διδαχθείσας ύλης και φυσικά για τον προγραμματισμό της μελέτης.

Στα μαθήματα μπορούν να συμμετάσχουν τόσο οι απόφοιτοι της Ανθρωπιστικής, όσο και οι απόφοιτοι άλλων Κατευθύνσεων που επιθυμούν να προετοιμαστούν με τρόπο ουσιαστικό και παραγωγικό στο μάθημα της Έκθεσης.

 

Τα διαδικτυακά μαθήματα προσφέρουν τη δυνατότητα και στους εργαζόμενους ενήλικες αλλά και σε όσους βρίσκονται μακριά από τον χώρο του φροντιστηρίου να παρακολουθήσουν το Πρόγραμμα Σπουδών του εξειδικευμένου φροντιστηρίου για Ανθρωπιστική και Έκθεση.

Τα διαδικτυακά μαθήματα πραγματοποιούνται σε πραγματικό χρόνο, έτσι ώστε να επιλύονται όχι μόνο οι απορίες αλλά και να επιτυγχάνεται η διάδραση, στοιχείο απαραίτητο για κάθε ουσιαστική διδασκαλία. Η παρακολούθηση και η συμμετοχή στα μαθήματα είναι πολύ εύκολη, τόσο από υπολογιστή, όσο και από κινητό.

Για περισσότερες πληροφορίες και διευκρινήσεις επικοινωνήστε μαζί μας στο 210 4941314.

Διαδικτυακά Τμήματα Αποφοίτων

Θερινή Προετοιμασία Γ’ Λυκείου 2021

Η Θερινή Προετοιμασία για τις μαθήτριες και τους μαθητές που τελειώνουν τη Β’ Λυκείου στην κατεύθυνση των Ανθρωπιστικών Σπουδών ξεκινά στις 16 Ιουνίου. Περιλαμβάνει 6 πλήρεις εβδομάδες διδασκαλίας και 1 εβδομάδα διαγωνισμάτων.

Τα διαγωνίσματα – με τη μορφή τρίωρων κριτηρίων Πανελληνίων Εξετάσεων – διεξάγονται πριν από την έναρξη των μαθημάτων της σχολικής χρονιάς 2021 – 2022 την Τετάρτη 1η Σεπτεμβρίου. Τη φετινή χρονιά τα διαγωνίσματα θα διεξαχθούν στις 27, 28, 30 και 31 Αυγούστου.

 

 

 

Θερινή Προετοιμασία Γ' Λυκείου 2021: Επιλέξαμε την αφίσα του φροντιστηρίου μας με όλες τις πληροφορίες επικοινωνίας.

 

 

 

Ο εβδομαδιαίος καταμερισμός των ωρών

 

Αρχαία Ελληνικά 6 ώρες
Ιστορία Κατεύθυνσης 4 ώρες
Λατινικά 5 ώρες
Έκθεση 4 ώρες
Σύνολο ωρών 19 ώρες

 

 

Το Φιλολογικό ανταποκρίνεται άμεσα προσθέτοντας επιπλέον ώρα στο μάθημα των Λατινικών, μετά την ανακοίνωση της επαυξημένης εξεταστέας ύλης και της δυσκολίας των φαινομένων που προστίθενται – πλάγιος λόγος, γερουνδιακή έλξη – για το τρέχον σχολικό έτος.

 

Πέραν της διδασκαλίας του μαθήματος της Έκθεσης, κάθε εβδομάδα γράφεται υποχρεωτικά στο χώρο του φροντιστηρίου κριτήριο αξιολόγησης. Η βελίωση στον γραπτό λόγο έρχεται με την τριβή και την εξάσκηση. Αρωγός σε αυτό είναι η αναλυτική διόρθωση και επιμέλεια του κριτηρίου.

 

 

Η ιδιαιτερότητα της φετινής χρονιάς

 

 

Σε μια χρονιά δύσκολη πρωτίστως για τα παιδιά, τα οποία υποχρεώθηκαν να παρακολουθήσουν σχεδόν το σύνολο της ύλης τους μέσα από διαδικτυακά μαθήματα, το Φιλολογικό έρχεται να προσφέρει ένα πλήρες Πρόγραμμα Σπουδών, το οποίο εστιάζει στη στοχευμένη διδασκαλία, ώστε η ύλη να καλυφθεί έγκαιρα και κυρίως να αφομοιωθεί.

 

 

Ο Προγραμματισμός

 

 

Κατά τη διάρκεια της Θερινής Προετοιμασίας είναι πολύ σημαντικό οι μαθήτριες και οι μαθητές να έρθουν σε επαφή και να χτίσουν μια στέρεη γνωστική βάση στα βασικά μαθήματα της κατεύθυνσής τους.

Τα τμήματα συγκροτούνται με κριτήριο την ομοιογένεια και το γνωστικό επίπεδο. Στο Φιλολογικό προετοιμαζόμαστε στη Β’ Λυκείου από την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου στα μαθήματα κατεύθυνσης, στα Αρχαία Ελληνικά, την Ιστορία και τα Λατινικά.

Είναι απαραίτητο επομένως, η κάθε μαθήτρια και ο κάθε μαθητής να ενταχθεί στο αντίστοιχο τμήμα, που θα του δίνεται η δυνατότητα να καλύψει τα κενά του και μεθοδικά να αφομοιώνει και τη νέα γνώση.

 

 

Η Εξατομικευμένη Βοήθεια

 

 

Το Φιλολογικό, ως εξειδικευμένο Φροντιστήριο έχει τη δυνατότητα να παράσχει εξατομικευμένη βοήθεια στην κάθε μαθήτρια και στον κάθε μαθητή του, κατά τη διάρκεια του έτους και φυσικά ακόμη περισσότερο στη Θερινή Προετοιμασία.

Αυτό βοηθά ιδιαίτερα και στην αυτενέργεια του μαθητή, εφόσον γνωρίζει ότι θα του παρασχεθεί βοήθεια που θα εστιάζει στις δικές του ανάγκες και στους δικούς του στόχους.

 

 

 

Το Πρόγραμμα Σπουδών

 

 

Στη Θερινή Προετοιμασία, ακολουθούμε τον βασικό καταμερισμό των ωρών που θα συναντήσουν τα παιδιά στη Γ’ Λυκείου, δίνοντας έμφαση στην κάλυψη των κενών τους και στην αφομοίωση των νέων γνώσεων που ορισμένες μορφές είναι ιδιαίτερα απαιτητικές.

Για παράδειγμα, η μετάβαση από το γνωστό κείμενο που διδάσκονται στη Β’ Λυκείου σε αυτό της Γ’ Λυκείου, είναι κατά κάποιον τρόπο ένα άλμα. Η μαθήτρια και ο μαθητής της Γ’ λυκείου καλείται για πρώτη φορά να αντιμετωπίσει δύσκολα Φιλοσοφικά Κείμενα. Τα Αρχαία Ελληνικά – τόσο στην Α’ , όσο και στη Β’ λυκείου – έχουν έναν διαφορετικό προσανατολισμό.

Για περαιτέρω πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας. Για το Πρόγραμμα Σπουδών της χειμερινής περιόδου για το σχολικό έτος 2021 – 2022 μπορείτε να ενημερωθείτε εδώ.

 

Θερινή Προετοιμασία Α’ προς Β’ Λυκείου 2021

Η θερινή προετοιμασία Α’ προς Β’ Λυκείου 2021 θα ξεκινήσει την Τρίτη 22 Ιουνίου και θα ολοκληρωθεί την Παρασκευή 23 Ιουλίου. Το συνολικό πρόγραμμα Σπουδών θα είναι διάρκειας πέντε εβδομάδων. Πριν την έναρξη των μαθημάτων για το το σχολικό έτος 2021 – 2022, την 2η Σεπτεμβρίου οι μαθήτριες και οι μαθητές θα γραψουν διαγωνίσματα στην ύλη που διδάχθηκαν. Τα διαγωνίσματα είναι προγραμματισμένα για τις 30, 31 Αυγούστου και την 1η Σεπτεμβρίου.

Θερινή Προετοιμασία Α' προς Β' Λυκείου 2021: Επιλέξαμε την κλασική εικόνα του φροντστηρίου με το κοριτσάκι που παραθέτει τις πληροφορίες επικοινωνίας.

Η εβδομαδιαία κατανομή των ωρών: 

 

Αρχαία Ελληνικά 4 ώρες
Λατινικά 2 ώρες
Έκθεση 2 ώρες
Κριτήριο Έκθεσης 2 ώρες
Σύνολο ωρών 10 ώρες

 

 

 

Προτεραιότητα η Γλωσσική Διδασκαλία 

 

Αν και τα παιδιά ξεκινούν από την Α’ Γυμνασίου τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών είναι σαφές για εμάς που διδάσκουμε το μάθημα ότι τα αποτελέσματα δεν είναι τα επιθυμητά. Τα κενά συσσωρεύονται, έννοιες όπως η ταυτοπροσωπία και η απόλυτη μετοχή δεν γίνονται εύκολα κατανοητές και γενικά αυτό που χρειάζεται κατά τη γνώμη μας είναι να ξεκινήσουμε από τα βασικά στη Β’ Λυκείου. Πολύ σύντομα, όταν οι έννοιες γίνονται κατανοητές οι μαθήτριες και οι μαθητές μας προχωρούν στη βαθύτερη κατανόηση της Γλώσσας.

Αρωγός σε αυτή την προσπάθεια είναι και το μάθημα των Λατινικών. Οι δύο κλασικές γλώσσες έχουν σε ένα επίπεδο κοινή μορφοσυντακτική δομή, με αποτέλεσμα να βρίσκουμε τα κοινά σημεία και τα φαινόμενα να γίνονται πιο κατανοητά, καθώς περνάμε από τη μια Γλώσσα στην άλλη. Ακόμα περισσότερο βοηθητικά είναι τα σημεία που έχουμε διαφορές.

 

 

Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας (Έκθεση)

 

 

Το σημαντικότερο μάθημα βέβαια, είναι αυτό της Έκθεσης. Επηρεάζει άμεσα τη βαθμολόγηση και των υπολοίπων γλωσσικών μαθημάτων. Ως εξειδικευμένος οργανισμος για την Κατεύθυνση των Ανθρωπιστικών Σπουδών και το μάθημα της Έκθεσης γνωριζουμε πόσο σημαντικό είναι τα παιδιά να γράφουνΈτσι, πέραν της διδασκαλίας γράφουμε στο χώρο του Φροντιστηρίου υποχρεωτικά κριτήριο αξιολόγησης στο μάθημα της Έκθεσης κάθε εβδομάδα.

Η διόρθωση που γίνεται με τη μορφή επιμέλειας του κειμένου της κάθε μαθήτριας και του κάθε μαθητή βοηθά στη σταδιακή βελτίωση του γραπτού λόγου, έργο που χρειάζεται τριβή και εξάσκηση. Με δυο λόγια στο γλωσσικό μάθημα μπορούμε να βελτιωθούμε μόνο γράφοντας. 

 

 

Η Θερινή Προετοιμασία και τα εξατομικευμένα Προγράμματα Σπουδών 

 

Η θερινή προετοιμασία μας δίνει τη δυνατότητα να προσεγγίσουμε τις ξεχωριστές ανάγκες που έχει το κάθε παιδί. Με γνώμονα αυτό έχουμε την ευκαιρία να φτιάξουμε ξεχωριστά και εξατομικευμένα προγράμματα σπουδών. Αυτό φυσικά είναι από τους βασικούς πυλώνες της εκπαιδευτικής μας φιλοσοφίας και γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους. Η θερινή προετοιμασία δίνει την ευκαιρία αυτό να γίνει σε μεγαλύτερο εύρος χρόνου.

 

 

 

Το χειμερινό Πρόγραμμα Σπουδών

 

Για το χειμερινό χειμερινό Πρόγραμμα Σπουδών του Φιλολογικού και τη γενικότερη φιλοσοφία με την οποία προσεγγίζουμε τη συγκεκριμένη τάξη μπορείτε να ενημερωθείτε εδώ. Φυσικά, για περαιτέρω πληροφορίες καλέστε στη Γραμματεία του Φροντιστηρίου μας.

Ποιοι είμαστε

Το Φιλολογικό είναι φροντιστήριο που εξειδικεύεται στην Κατεύθυνση των Ανθρωπιστικών Σπουδών και το μάθημα της Έκθεσης.

  • Στο Φροντιστήριό μας λειτουργούν τμήματα για όλες τις τάξεις του Γυμνασίου. Το Πρόγραμμα Σπουδών εστιάζει στα μαθήματα των Αρχαίων Ελληνικών και της Έκθεσης.
  • Στην Α’ Λυκείου το Πρόγραμμα Σπουδών είναι δομημένο με τρόπο ώστε να απευθύνεται στις μαθήτριες και τους μαθητές που έχουν ήδη αποφασίσει ότι θα ακολουθήσουν την Κατεύθυνση των Ανθρωπιστικών Σπουδών.
  • Στη Β‘ και Γ’ Λυκείου λειτουργούν τμήματα αποκλειστικά για την Κατεύθυνση των Ανθρωπιστικών Σπουδών. Παράλληλα λειτουργούν εξειδικευμένα τμήματα για το μάθημα της Έκθεσης, τα οποία απευθύνονται στους υποψηφίους άλλων Κατευθύνσεων οι οποίοι επιθυμούν να προετοιμαστούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στο ιδιαίτερα απαιτητικό μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.

 

Η Διεύθυνση Σπουδών

 

  • Ο Μάκης Τσελέντης αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο ΕΚΠΑ στην Κλασική Φιλολογία και την Αρχαιολογία με ειδίκευση την Ιστορία της Τέχνης συνέχισε στο Université Libre de Bruxelles, όπου υπό την καθοδήγηση του κορυφαίου Αριστοτελιστή Λάμπρου Κουλουμπαρίτση ειδικεύτηκε στην Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία εστιάζοντας στους τρόπους με τους οποίους αυτή γονιμοποιεί τη σύγχρονη φιλοσοφική – και όχι μόνο – σκέψη.
  • Η Ρίτα Σουλάρη αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο Φ.Π.Ψ. του ΕΚΠΑ εξειδικεύτηκε στην επιμέλεια κειμένων. Η μελέτη της εστιάζει στους τρόπους με τους οποίους αναπτύσσονται οι δεξιότητες που αφορούν τη σύνθεση και παραγωγή γραπτού λόγου. Παράλληλα ολοκλήρωσε και το πρόγραμμα σπουδών της στο τμήμα Γλωσσολογίας.
Προτεινόμενο άγνωστο κείμενο με απαντήσεις. Επιλέξαμε προτομή του στρατηγού Νικία , καθώς η δίκη αφορά την περιουσία των αδελφών του.
Προτεινόμενο Κριτήριο Αγνώστου Κειμένου – Λυσίας

Προτεινόμενο κριτήριο αγνώστου κειμένου με απαντήσεις. Πρόκειται για λόγο που έγραψε ο ρήτωρ Λυσίας και αφορά την πρόταση δημεύσεως της περιουσίας των αδελφών του Νικία. ( Λυσίου, Περί της δημεύσεως των του Νικίου αδελφού 24 – 25).

Εισαγωγή

 

Βρισκόμαστε στον επίλογο του δικανικού λόγου που εκφωνεί ο μεγαλύτερος γιος του Ευκράτη, ανιψιός του γνωστού από τη συμμετοχή του στην καταστροφική για τους Αθηναίους Σικελική εκστρατεία στρατηγού Νικία.  Με τον συγκεκριμένο λόγο προσπαθεί να αντικρούσει την κατηγορία του Πολιόχου, ο οποίος ζητά να δημευθεί η περιουσία των δύο αδελφών του Νικία, του Ευκράτη και του Διόγνητου.

 

 Προτεινόμενο κριτήριο αγνώστου κείμενου με απαντήσεις. Επιλέξαμε προτομή του στρατηγού Νικία , καθώς η δίκη αφορά την περιουσία των αδελφών του.
Προτομή που θεωρείται ότι απεικονίζει τον Νικία.

 

Κείμενο

[24] Οὐκ ἔχω, ὦ ἄνδρες δικασταί, οὕστινας δεησομένους
ὑπὲρ ἡμῶν ἀναβιβάσομαι· τῶν γὰρ προσηκόντων οἱ μὲν
ἄνδρας ἀγαθοὺς αὑτοὺς παρασχόντες καὶ μεγάλην τὴν
πόλιν ποιοῦντες ἐν τῷ πολέμῳ τεθνᾶσιν, οἱ δ’ ὑπὲρ τῆς
δημοκρατίας καὶ τῆς ὑμετέρας ἐλευθερίας ὑπὸ τῶν τριά-
κοντα κώνειον πιόντες,

[25] ὥστε τῆς ἐρημίας τῆς ἡμετέρας
αἴτιαι γεγόνασιν αἵ τε τῶν προσηκόντων ἀρεταὶ καὶ αἱ
τῆς πόλεως συμφοραί. ὧν ἄξιον ὑμᾶς ἐνθυμηθέντας προ-
θύμως ἡμῖν βοηθῆσαι, ἡγησαμένους τούτους ἂν ἐν δημο-
κρατίᾳ δικαίως εὖ πάσχειν ὑφ’ ὑμῶν, οἵπερ ἐν ὀλιγαρχίᾳ
τῶν συμφορῶν μετέσχον τὸ μέρος.

 

 

Παρατηρήσεις

 

Α1. Να μεταφραστεί το απόσπασμα 25 “ὧν ἄξιον ὑμᾶς…μέρος”.  (Μονάδες 10)

Α2. Για ποιους λόγους ο ομιλητής θεωρεί ότι δεν έχει τη δυνατότητα να παρουσιάσει μάρτυρες, που να επιβεβαιώνουν τις απόψεις του στο δικαστήριο; (Μονάδες 10)

 

Γραμματικές παρατηρήσεις
  • ἔχω: Να γραφεί το απαρέμφατο αορίστου στην ίδια φωνή.
  • τεθνᾶσιν: Να γραφεί η μετοχή του αρσενικού γένους στη γενική του πληθυντικού, στο χρόνο που βρίσκεται το ρήμα.
  • ποιοῦντες: Να γραφεί το γ’ ενικό πρόσωπο του παρατατικού στη φωνή που βρίσκεται ο τύπος.
  • πιόντες: Να γραφεί ο ίδιος τύπος στον παρακείμενο.
  • μετέσχον: Να γραφεί το β’ ενικό της προστακτικής στη μέση φωνή και στον ίδιο χρόνο.

(Μονάδες 5)

 

  • ἄνδρες: Να γραφεί η κλητική ενικού
  • μεγάλην: Να γραφεί ο συγκριτικός βαθμός του επιθέτου στο ίδιο γένος και πτώση.
  • τούτους: Να γραφεί η αιτιατική πληθυντικού του θηλυκού γένους.
  • οἵπερ: Να γραφεί η αιτιατική του ουδετέρου γένους.
  • το μέρος: Να γραφεί η δοτική πληθυντικού του ουσιαστικού.

(Μονάδες 5)

 

 

Συντακτικές παρατηρήσεις

Να χαρακτηριστούν συντακτικά οι παρακάτω όροι:

  • οὕστινας
  • ὑπὲρ ἡμῶν
  • μεγάλην
  • βοηθῆσαι
  • ὑφ’ ὑμῶν

(Μονάδες 5)

 

δεησομένους, παρασχόντες: Να αναγνωρισθούν συντακτικά οι μετοχές. (Μονάδες 2).

Στη συνέχεια να τις αναλύσετε σε αντίστοιχες δευτερεύουσες προτάσεις. (Μονάδες 3)

 

 

Απαντήσεις του κριτηρίου

 

Α1. Αφού αναλογισθείτε όλα αυτά, αξίζει να μας βοηθήσετε με προθυμία, αφού θεωρήσετε ότι στον καιρό της δημοκρατίας θα ευεργετούνταν από εσάς, αυτοί ακριβώς που στον καιρό της ολιγαρχίας μοιράστηκαν τις συμφορές σας στο μέρος που τους αναλογούσε.

 

Α2. Ο ομιλητής ισχυρίζεται στην παράγραφο 24 ότι δεν έχει τη δυνατότητα να παρουσιάσει μάρτυρες που θα υποστηρίξουν τη θέση του και θα παρακαλέσουν τους δικαστες για την υπόθεσή του. Όσοι θα μπορούσαν να καταθέσουν είναι νεκροί, οι μεν πεθαίνοντας στον πόλεμο για την υπεράσπιση της πόλεως, οι δε επειδή θανατώθηκαν από τους τριάκοντα.

 

 

Γραμματικές παρατηρήσεις

 

  • ἔχω: σχεῖν
  • τεθνᾶσιν: τεθνηκότων ή τεθνεώτων
  • ποιοῦντες: ἐποίει
  • πιόντες: πεπωκότες
  • μετέσχον: μετάσχου

 

  • ἄνδρες: ἄνερ
  • μεγάλην: μείζονα ή μείζω
  • τούτους: ταύτας
  • οἵπερ: ἅπερ
  • μέρος: μέρεσι

 

 

Συντακτικές παρατηρήσεις

 

  • οὕστινας: Λειτουργεί ως αντικείμενο στο ρήμα ἀναβιβάσομαι
  • ὑπὲρ ἡμῶν: Εμπρόθετος προσδιορισμός, ο οποίος λειτουργεί ως επιρρηματικός προσδιορισμός της υπεράσπισης στη μετοχή δεησομένους.
  • μεγάλην: Λειτουργεί ως κατηγορούμενο του αντικειμένου (πόλην) της μετοχής ποιοῦντες.
  • βοηθῆσαι: Τελικό απαρέμφατο του ρήματος βοηθῶ σε χρόνο αόριστο. Λειτουργεί ως υποκείμενο στην απρόσωπη έκφραση “ἄξιον (ἐστί)”
  • ὑφ’ ὑμῶν: Εμπρόθετος προσδιορισμός του ποιητικού αιτίου στο απαρέμφατο πάσχειν.

 

 

  • δεησομένους: Επιρρηματική τελική μετοχή, η οποία λειτουργεί ως επιρρηματικός προσδιορισμός του σκοπού στο ρήμα κίνησης ἀναβιβάσομαι. Αναλύεται σε πρόταση ως εξής: “ἵνα δεἠσωνται”.
  • παρασχόντες: Επιρρηματική χρονική μετοχή, η οποία λειτουργεί ως επιρρηματικός προσδιορισμός του χρόνου στο ρήμα τεθνὰσιν. Πιο συγκεκριμένα δηλώνει το προτερόχρονο. Αναλύεται ως εξής: “‘ἐπεί παρέσχον”.

 

Περισσότερο εκπαιδευτικό υλικό για τα αρχαία μπορείτε να βρείτε εδώ

 

 

Φώτα ολόφωτα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη: Εικόνα με Βυζαντινή τεχνοτροπία του Σκιαθίτη λογοτέχνη
Φώτα Ολόφωτα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη

Αναδημοσιεύουμε από το εξαιρετικό blog του κυρίου Σαραντάκου, το διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη “Φώτα ολόφωτα”.

 

Φώτα ολόφωτα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη: Εικόνα με Βυζαντινή τεχνοτροπία του Σκιαθίτη λογοτέχνη

Εισαγωγικό σημείωμα (του Νίκου Σαραντάκου)

 

Μια βάρκα κινδυνεύει να ναυαγήσει ενώ η γυναίκα του βαρκάρη βασανίζεται με τις ωδίνες μιας δύσκολης γέννας. Ο Παπαδιαμάντης περιγράφει τη σκηνή από τη σκοπιά της μητέρας του βαρκάρη, της Πλανταρούς. Σε κάποια σημεία, η ειρωνεία σφάζει: «φιλόστοργος, ως πάσα πενθερά ήτις δεν επιθυμεί τον θάνατον της νύμφης της, όταν αύτη είναι πρωτάρα, πριν βεβαιωθεί ότι θα επιζήσει το παιδίον, δια να ασφαλισθεί η κληρονομία της προικός» (αν η μητέρα πέθαινε πάνω στη γέννα μαζί με το παιδί, η προίκα θα επέστρεφε στην πατρική της οικογένεια -αν όμως το παιδί επιζούσε θα την κρατούσε ο πατέρας του παιδιού).

Για να λεξιλογήσουμε λίγο, στο τέλος του διηγήματος ο Παπαδιαμάντης βάζει ένα μωρό παιδί να ζητάει «βρυν», που είναι κλείσιμο ματιού στις Νεφέλες του Αριστοφάνη (όπως λέει και ο Ν.Δ.Τριανταφυλλόπουλος, εξαριστοφανίζει το ‘μπρου’ του νηπίου).

Επίσης, σε κάποιο σημείο διαβάζουμε πως το νεογέννητο είχε «βλέμμα τεθηπός», που ακούγεται λίγο σαν σπασμένα περσικά. Πρόκειται για το ουδέτερο της μετοχής παρακειμένου (τεθηπώς) του ρήματος ‘τέθηπα’, ενός ρήματος που δεν έχει ενεστώτα (διότι ο παρακείμενος έχει ενεστωτική σημασία). Τεθηπός θα πει κατάπληκτο, είναι λέξη που την έχει ξαναχρησιμοποιήσει ο Παπαδιαμάντης.

Το διήγημα πρωτοδημοσιεύτηκε τέτοια μέρα [ημερολογιακά] πριν από 123 χρόνια, δηλαδή στις 6 Ιανουαρίου 1894 στην Ακρόπολι. Αν έχετε περιέργεια, εδώ είναι η πρώτη δημοσίευση. Το πήρα από την κριτική έκδοση του Ν.Δ.Τριανταφυλλόπουλου, μονοτόνισα και εκσυγχρόνισα λίγο περισσότερο την ορθογραφία.

 

 

Φώτα Ολόφωτα

 

Εκινδύνευε να βυθισθεί εις το κύμα η μικρή βάρκα του Κωνσταντή του Πλαντάρη, πλέουσα ανάμεσα εις βουνά κυμάτων, έκαστον των οποίων ήρκει δια να ανατρέψει πολλά και δυνατά σκάφη και να μη αποκάμει, και εις αβύσσους, εκάστη των οποίων θα ήτο ικανή να καταπίει εκατόν καράβια και να μη χορτάσει. Ολίγον ακόμη και θα κατεποντίζετο. Άγριος εφύσα βορράς, οργώνων βαθέως τα κύματα, και η μικρά φελούκα, δια να μην αρμενίζει κατεπάν’ τον αέρα, είχε μαϊνάρει το πανί της, και είχε μείνει ξυλάρμενη και ωρτσάριζε κι εδοκίμαζε να κάμει βόλτες. Του κάκου. Μετ’ολίγον η θάλασσα επήρε τον ελεεινόν φελλόν εις την εξουσίαν της, και ο άνεμος τον έσυρεν εδώ κι εκεί, και ο Κωνσταντής ο Πλαντάρης εξέμαθεν εις την στιγμήν όσας βλασφημίας ήξευρε και ησχολείτο να κάμει την προσευχήν του, ενώ ο μικρός σύντροφός του, ο ναύτης Τσότσος, νέος δεκαεπτά χρόνων, εγδύνετο και ητοιμάζετο να πέσει εις την θάλασσαν, ελπίζων να σωθεί κολυμβών, και ο μόνος επιβάτης των, ο ζωέμπορος Πραματής, έκλαιε και εύρισκεν ότι δεν ήξιζε τον κόπον ν’αρμενίσει τις τόσην θάλασσαν δια να πνιγεί, αφού η γη ήτο ικανή να σκεπάσει με το χώμα της τόσους και τόσους.

Εκινδύνευε ν’ αποθάνει από τους πόνους η Μαχώ, η γυναίκα του Κωσταντή του Πλαντάρη, νεόγαμος, πρωτάρα. Η Πλανταρού, η πεθερά της, είχε καλέσει από το βράδυ της προλαβούσης ημέρας την μαμμήν την Μπαλαλίναν και την εμπροσθινήν την Σωσάνναν. Αι δύο γυναίκες, τεχνίτισσαι εις το είδος των, και η μήτηρ του συζύγου της κοιλοπονούσης, φιλόστοργος, ως πάσα πενθερά ήτις δεν επιθυμεί τον θάνατον της νύμφης της, όταν αύτη είναι πρωτάρα, πριν βεβαιωθεί ότι θα επιζήσει το παιδίον, δια να ασφαλισθεί η κληρονομία της προικός, επροσπάθουν, όσον το δυνατόν, να ανακουφίσουν τους πόνους της ωδινούσης. Και είχεν ανατείλει ήδη η άλλη ημέρα και ακόμη η γυνή εκοιλοπόνει, και η μαμμή, η εμπροσθινή και η πενθερά συνεπόνουν με αυτήν, και ο καλογερόπαπας του Μετοχίου του Αγίου Σπυρίδωνος είχε λάβει εντολήν να ψάλει μικράν και μεγάλην Παράκλησιν προς βοήθειαν της ωδινούσης.

Το σπιτάκι έκειτο επάνω εις την κορυφήν του μικρού νησιδίου προς μεσημβρίαν. Την πρωίαν της Παρασκευής, η βάρκα του Πλαντάρη είχε φανεί αντικρύ, αγωνιώσα εις τα κύματα, και δύο παιδία του γιαλού, απ’ εκείνα που περνούν τον καιρόν των κάτω από τον αρσανάν, μη γνωρίζοντα επί της ξηράς άλλην διατριβήν από τας συρμένας έξω φελούκας, ούτε άλλο παιγνίδι από την θάλασσαν, ήλθαν να πάρουν τα συχαρίκια της Πλανταρούς, ακούσαντα την είδησιν από πορθμείς, οι οποίοι είχον αναγνωρίσει μακρόθεν την βάρκαν. Και τότε η Πλανταρού είδε, κι εκατάλαβεν από την τρικυμίαν, όπου ήτο εις το πέλαγος, ότι η βάρκα ανεβοκατέβαινεν εις τα κύματα κι εκινδύνευε να βουλιάξει, και τότε ενόησε τι θα ’πει να ’χει κανείς «δυο χαρές και τρεις τρομάρες». Διότι διπλή μεν χαρά θα ήτο να έφτανεν αισίως ο υιός της, να εγέννα με το καλόν και η νύμφη της· τριπλή δε τρομάρα ήτο ο κίνδυνος του υιού της, ο κίνδυνος της νύμφης της και ο κίνδυνος του προσδοκωμένου νεογνού. Ίσως δε θα ήτο τετραπλή η τρομάρα, αν προσετίθετο και ο φόβος μήπως τυχόν και η νύμφη της γεννήσει …θήλυ.

* * *

Επάνω εις την κορυφήν του λόφου, ευρίσκετο μονήρες το σπιτάκι, και κάτω εις την ακρογιαλιάν ήτο κτισμένον το χωρίον. Διακόσια σπίτια αλιέων, πορθμέων και ναυτών. Έν μίλιον απείχε το σπιτάκι από το χωρίον. Υπήρχε μικρός επισφαλής όρμος, αλλά δεν ήτο λιμήν. Έβλεπε μόνον προς μεσημβρίαν. Η αγωνία της βάρκας του Πλαντάρη ήτο ορατή από την πολίχνην, ορατή και από τον μεμονωμένον οικίσκον.

Η Πλανταρού ήρχισε τότε να μέμφεται πικρώς τον υιόν της δια την τόλμην και την αποκοτιά του. Τι ήθελε, τι γύρευε τέτοιες μέρες να κάμει ταξίδι; Δεν άκουε, ο βαρυκέφαλος, τη μάννα του, τι του έλεγε. Ακόμη τα Φώτα δεν είχαν έλθει. Ο Σταυρός δεν είχε πέσει στο γιαλό. Τον αβάσταχτο είχε; Δεν εκαρτερούσε, ο απόκοτος, δύο τρεις ημέρες, να φωτισθούν τα νερά, να αγιασθούν οι βρύσες και τα ποτάμια, να φύγουν τα σκαλικαντζούρια; Καλά να πάθει, γιατί δεν την άκουσε.

Όσον υψώνετο ο ήλιος προς το μεσουράνημα, τόσον ηύξανε και η αγωνία της Πλανταρούς. Η νύμφη της, υποστηριζομένη όπισθεν από την Μπαλαλού και κρεμαμένη έμπροσθεν από τον τράχηλον της Σωσάννας, εμούγκριζεν ως αγελάδα. Ο άνεμος εκεί κάτω, εις το πέλαγος, εφαίνετο ότι απεμάκρυνε το πλοιάριον αντί να το προσεγγίσει εις την ακτήν. Η βάρκα ολονέν εξέπεφτε μακρύτερα, αισθητώς εις το βλέμμα. Εις την νύμφην της η Πλανταρού εφυλάχθη να είπει τίποτα. Μόνον εξήρχετο συχνά εις τον εξώστην, προσποιουμένη ότι ήθελε να κουβαλήσει το εν και το άλλο, και έμενεν επί μακρόν κι εκοίταζε. Δεν επανήρχετο ειμή αν την ανεκάλει η μαμμή, η Μπαλαλού.

Επλησίαζεν ήδη η μεσημβρία και η αγωνία της Πλανταρούς έφθασεν εις το κατακόρυφον. Δεν εφαίνετο πλέον να υπάρχει ελπίς. Ο υιός της θα επνίγετο εκεί εις το άσπλαχνον πέλαγος, και την νύμφην της ομού με το έμβρυον θα την εσκέπαζεν η «μαύρη γης».

Τέλος, η γραία απέκαμε. Η βάρκα έγινεν άφαντη…Και η σύζυγος του υιού της εγέννησεν ….άρρεν. Ω! το στρίγλικο, το κακοπόδαρο, ω! το γρουσούζικο, οπού ψωμόφαγε τον πατέρα του! Πνίξτε το! Σκοτώστε το! Τι το φυλάτε; Πετάτε το στο γιαλό, να πα να βρει τον πατέρα του! Κ’αυτή, η γουρουνοποδαρούσα η μάννα του, αυτή η πρωτάρα, η στερεμένη, αυτή η λεχώνα η λοχεμένη!… Ημπορείς, μαμμή, να την καρυδοπνίξεις, κειδά που θα ψοφολογήσει, στο κρεβάτι της, να στραμπουλήξεις με τη χεράρα σου και της κλήρας το λαιμό, να πούμε πως εγεννήθηκε πεθαμένο το παιδί, και πως η μάννα ετελείωσε, καθώς κάθισε στα σκαμνιά, ημπορείς;

* * *

Δεν την εσκέπασεν η μαύρη γης την ταλαίπωρον μητέρα ομού με τον καρπόν των σπλάχνων της, και το πέλαγος ίλεων δεν έπνιξε τον πατέρα. Ο Πλαντάρης είχε τελειώσει προ πολλού την προσευχήν του, και ο μικρός ναύτης, ο Τσότσος, είχε φορέσει εκ νέου το υποκάμισον και την περισκελίδα του. Ο ζωέμπορος ο Πραματής επείσθη ότι ήτο καλός χριστιανός και ότι ήτο προωρισμένος να ταφεί εις ευλογημένον χώμα. Ο άνεμος είχε κοπάσει περί το δειλινόν, και ο κυβερνήτης ανέλαβε το κράτος του επί του μικρού σκάφους. Έπιασε δυνατά το τιμόνι και με τα πολλά ορτσαρίσματα ήλθεν η φελούκα εις μέρος απαγγερόν, δίπλα εις την ξηράν, ολίγα μίλια απώτερον του μικρού όρμου. Δια τούτο η βάρκα είχε γίνει άφαντος εις τα όμματα της Πλανταρούς, ήτις δεν είχε παύσει ν’αγναντεύει από το ύψος του εξώστου. Έφθασε δε ασφαλώς εις τον όρμον, ευθύς ως έπεσεν εντελώς ο άνεμος, βασίλευμα ηλίου.

Δεύτερα συχαρίκια επήραν της Πλανταρούς. Ο υιός της, αποστάζων άλμην, κατάκοπος, θαλασσοπνιγμένος, έφθασεν εις το σπιτάκι, άμα ενύκτωσε, κι εκεί μόνον έμαθε την ευτυχή είδησιν, ότι η συμβία του τού είχε γεννήσει κληρονόμον.

* * *

Την επαύριον ήσαν Φώτα. Την άλλην ημέραν Ολόφωτα. Την εσπέραν της μεγάλης εορτής, άμα τη τριημερεύσει της λεχούς και του παιδίου, έβαλαν την σκαφίδα κάτω εις το πάτωμα και εγέμισαν με χλιαρόν νερόν βρασμένον με δάφνας και με μύρτους. Επρόκειτο να τελέσουν τα «κολυμπίδια» του παιδίου.

Η καλή μαμμή, η Μπαλαλού, εξήπλωσε το βρέφος μαλακά επί των ηπλωμένων κνημών της και ήρχισε να λύει τα σπάργανα. Είχε νυκτώσει. Μία λυχνία και δύο κηρία έκαιον επί χαμηλής τραπέζης. Το παιδίον, παχύ, μεγαλοπρόσωπον, με αόριστον ροδίζοντα χρώτα, με βλέμμα γαλανίζον και τεθηπός, ανέπνεε και ησθάνετο άνεσιν, καθ’όσον απηλλάσσετο των σπαργάνων.

Εμειδία προς το φως, το οποίον έβλεπε, κι έτεινε την μικράν χείρα δια να συλλάβει την φλόγα. Την άλλην χείρα την είχε βάλει εις το στόμα του, κι επιπίλιζε, επιπίλιζε. Τι ησθάνετο; Απερίγραπτον.

Η καλή μαμμή αφήρεσεν όλα τα σπάργανα, απέσπασεν αβρώς την φουστίτσαν και το υποκάμισον του βρέφους και το έρριψεν απαλώς εις την σκαφίδα. Ήρχισε να το πλύνει και να αφαιρεί τα άλατα, με τα οποία το είχε πιτυρίσει κατά την στιγμήν της γεννήσεως, αφού το είχε αφαλοκόψει. Αφήρεσε και το βαμβάκιον, με το οποίον είχε περιβάλει τας παρειάς και την σιαγόνα του παιδίου, δια να κάμει άσπρα γένεια.

Έλαβε την «μασά», την σιδηράν λαβίδα, από την εστίαν και την έβαλε μέσα εις την σκάφην, δια να γίνει το παιδίον σιδεροκέφαλον.

Το βρέφος ήρχισε να κλαυθμυρίζει, ενώ η μαμμή εξηκολούθει να το πλύνει μαλακά και να το υποκορίζεται άμα: «Όχι, χαδούλη μ’, όχι, χαδιάρη μ’! όχι κεφαλά μ’, πάπο μ’, χήνο μ’!» Και συγχρόνως ο πατήρ, η μήτηρ, η μαμμή, η Πλανταρού και άλλοι συγγενείς και φίλοι παρόντες, έρριπτον αργυρά νομίσματα, δια ν’ ασημώσουν το παιδίον. Τα απέθετον αβρώς επί του στέρνου και της κοιλίας του βρέφους, και ολισθαίνοντα έπιπτον εις τον πάτον της σκάφης.

Το παιδίον δεν έπαυε να κλαίει, και η μαμμή το εκολύμβιζεν ακόμη, το εκολύμβιζεν. Κολύμβα, τέκνον μου, εις την σκάφην σου, κολύμβα και απόβαλε την άλμην σου εις το γλυκόν νερόν. Θα έλθει καιρός ότε θα κολυμβάς εις το αλμυρόν κύμα, καθώς εκολύμβησεν όλος, χθες ακόμη, ο πατήρ σου με την σκάφην του. «Φωνή Κυρίου επί των υδάτων, ο Θεός της δόξης εβρόντησε, Κύριος επί των υδάτων πολλών».

* * *

Την επαύριον, εορτήν της Συνάξεως του Αγίου Ιωάννου του Βαπτιστού, έμελλε να βαπτισθεί το παιδίον, επειδή είχε συμβεί να γεννηθεί ούτω τας παραμονάς της εορτής, πριν περάσουν όλως τα Φώτα. Αλλά την εσπέραν, μετά τα κολυμπίδια, δείπνον παρετέθη εις την οικίαν. Η μαμμή εμάζωξε μετά προσοχής, όλα τα αργυρά κέρματα, ημιτάλληρα και σβάντζικα και δραχμάς, τα εκομβόδεσεν εις το μανδήλιόν της, ενώ οι παρεστώτες εφώναζαν γύρωθεν: «Να ζήσει! σιδεροκέφαλος!» και επηύχοντο εις την μαμμή «καλή ψυχή».

Είτα η Μπελαλού εσπόγγισε καλώς το παιδίον με μέγα λευκόν προσόψιον, του εφόρεσε καινούργιον καθαρόν υποκάμισον και ποδίτσαν, το ανέκλινεν επί των κνημών της, και ήρχισε να το περιβάλλει με τα σπάργανα.

Ο ζωέμπορος, ο Πραματής, είχεν έλθει εις τα κολυμπίδια, και εδήλωσεν ότι επεθύμει να γίνει ανάδοχος του βρέφους, εις μνήμην του προχθεσινού εν θαλάσση κινδύνου και της διασώσεως.

Ο μικρός ναύτης, ο Τσότσος, είχεν έλθει έως την θύραν, και ίστατο θεωρών μακρόθεν την τελετήν του κολυμβήματος. Ο γείτων, ο Δημήτρης ο Σκιαδερός, πρωτοξάδελφος του Κωνσταντή του Πλαντάρη, δεν είχε φανεί εις την οικίαν από πέρυσι, από την ημέραν του γάμου. Αλλά την εσπέραν ταύτην επήρε την γυναίκα του την Δελχαρώ και τα παιδιά του, εκ των οποίων δύο εκράτει αυτός αρμαθιαστά από την μίαν χείρα, το εν πενταετές και το άλλο τετραετές, τρίτον διετές, έφερεν υπό την μασχάλην, εν πενταμηνίτικον βρέφος εβύζαινεν εις τους κόλπους της η γυνή του, και δύο άλλα επτά και οκτώ ετών την ηκολούθουν κρατούμενα από το φουστάνι της, κι επαρουσιάσθη χαμογελών, χαίρων δια την χαράν του συγγενούς του, γεμάτος ευχάς και συγχαρητήρια.

Εκάθισαν όλοι εις την τράπεζαν. Δεξιά η Μπαλαλού, η μαμμή, αριστερά η μπροσθινή, η Σωσάννα, καταμεσής ο πατήρ του νεογνού. Δεξιόθεν της Σωσάννας η Πλανταρού, κατόπιν ο ζωέμπορος ο Πραματής και δύο τρεις άλλοι. Το λοιπόν του χώρου κατείχετο από τον Δημήτρην τον Σκιαδερόν και από την φαμελιά του.

Ήρχισαν να τρώγουν. Τα παιδιά του Δημήτρη του Σκιαδερού δεν εταιριάζοντο εύκολα. Εφώναζαν, εγρίνιαζαν, κι εθορυβούσαν. Το ένα ήθελε τσιτσί, δεν ήθελε μαμμά. Το τρίτον, κλαυθμηρίζον, εζήτει βρυ. Το τέταρτον ήθελε γλυκό, δεν του ήρεσε το τυρί. Η ταλαίπωρος η λεχώ υπέφερε κάπως από τον θόρυβον.

Ήρχισαν αι προπόσεις. Ηύχοντο εις τον πατέρα να του ζήσει, και εις την λεχώ «καλή σαράντιση». Πρώτη έπιεν η μαμμή, δεύτερος ο πατήρ, τρίτη η γραία Σωσάννα, η μπροσθινή.

Όταν ήλθεν η σειρά της Πλανταρούς να πίει εις την υγείαν της νύμφης της, ευχήθη με τρεις διάφορους τόνους φωνής·

– Εβίβα, νύφη, με το καλό να σαραντίσεις… Κι ό,τι είπα, παιδάκι μ’…αστοχιά στο λόγο μου!

(1894)