Το Μάθημα των Λατινικών – Η μέθοδος

 

Οι μαθητές της Β’ Λυκείου στην Κατεύθυνση των Ανθρωπιστικών Σπουδών διδάσκονται το μάθημα των Λατινικών από την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου.

Ο στόχος μας είναι να αφομοιώσουν το μεγαλύτερο τμήμα της Γραμματικής και να γνωρίσουν τα κείμενα, καθώς το Γλωσσικό μάθημα απαιτεί χρόνο και εξάσκηση. Με ασκήσεις και διαγωνίσματα σε εβδομαδιαία βάση, συγκροτούμε μια σταθερή γνώση που μας οδηγεί με σιγουριά στη Γ’ Λυκείου.

 

Το μάθημα των λατινικών στη Β' ΛυκείουΤοιχογραφία από Ρωμαϊκή Villa.

 

Η δυσκολία του μαθήματος

 

Έχει επικρατήσει η άποψη ότι συνυπολογίζοντας τον βαθμό δυσκολίας των υπολοίπων μαθημάτων κατεύθυνσης το μάθημα των Λατινικών είναι το πιο βατό.

Αυτή η άποψη είναι εν μέρει σωστή. Όντως για έναν μαθητή καλά προετοιμασμένο το μάθημα προσφέρεται για υψηλή βαθμολογία. Ας δούμε τους λόγους:

 

  • Καταρχάς τα κείμενα δεν είναι αυθεντικά Λατινικά κείμενα, αλλά κείμενα που έχουν συνταχθεί ώστε οι μαθητές να μάθουν τα βασικά της Γλώσσας.
  • Κατ’ επέκταση η ύλη είναι συγκεκριμένη και βέβαια δεν εξετάζονται σε άγνωστο κείμενο, όπως συμβαίνει στα Αρχαία Ελληνικά. 

 

Η διδακτική εμπειρία ωστόσο, αποκαλύπτει ότι οι μαθητές δυσκολεύονται αρκετά. Ας δούμε τους λόγους:

  • Με το σύστημα που επικρατεί τα τελευταία χρόνια το μάθημα των Λατινικών διδάσκεται μόνο στη Γ’ Λυκείου.
  • Ένα Γλωσσικό Μάθημα απαιτεί χρόνο και εξάσκηση, πόσο μάλλον η εκμάθηση μιας Γλώσσας που έχει πολύ διαφορετικές δομές σε σχέση με τις σύγχρονες γλώσσες.
  • Η ύλη είναι αρκετά μεγάλη για να διδαχθεί και να αφομοιωθεί μέσα σε μια σχολική χρονιά. 

 

 

Η Πρόταση του Φιλολογικού για το μάθημα των Λατινικών

 

Στο Φιλολογικό το μάθημα των Λατινικών διδάσκεται από την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου. Η Β’ Λυκείου είναι μια τάξη που μας δίνει τη δυνατότητα να δουλέψουμε σωστά και συστηματικά, ώστε οι μαθητές μας να έχουν μια ισχυρή γνωστική βάση πριν ξεκινήσουν τη Θερινή Προετοιμασία και τη Γ’ Λυκείου.

Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην αφομοίωση των βασικών γραμματικών τύπων, οι οποίοι αποτελούν και τη βάση για τη Γ’ Λυκείου. Επίσης, μέσα από τα κείμενα οι μαθητές μας εξοικειώνονται με φαινόμενα που συναντάμε μόνο στη Λατινική. Για παράδειγμα, η χρήση της αφαιρετικής και η συχνότατη χρήση της παθητικής φωνής.

Φυσικά, πολλά από αυτά τα φαινόμενα υπάρχουν και σήμερα στις λεγόμενες Λατινογενείς Γλώσσες ( Ιταλικά, Γαλλικά, Ισπανικά, Πορτογαλικά, Ρουμανικά ). Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο τρόπος που σε αυτές τις γλώσσες δηλώνεται η αυτοπάθεια.

Στο πλαίσιο της διδασκαλίας είναι σημαντικό αυτού του είδους οι γνώσεις να μεταβιβάζονται. Κάνουν και το μάθημα ελκυστικό και κυρίως βοηθούν την κατανόηση.

 

 

Πυλώνας της Διδασκαλίας, η Κατανόηση

 

Σε όλα τα Προγράμματα Σπουδών του Φιλολογικού, η βασική αρχή είναι ότι η μαθήτρια και ο μαθητής πρέπει να βοηθηθεί, ώστε να κατανοεί καλά το γνωστικό αντικείμενο. Με βάση αυτή τη Φιλοσοφία:

 

  • Τα μαθήματα Κατεύθυνσης της Γ’ Λυκείου διδάσκονται στο Φροντιστήριό μας από την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου

 

  • Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην Έκθεση και την Παραγωγή Λόγου. Βάση του προγράμματος σπουδών είναι η πρακτική που γίνεται μέσα στην τάξη και το εβδομαδιαίο κριτήριο αξιολόγησης που γράφεται στον χώρο του Φροντιστηρίου.

 

  • Τα Αρχαία Ελληνικά προσεγγίζονται από μηδενική βάση. Στους μαθητές μας δίνεται η δυνατότητα να μάθουν από την αρχή και σωστά τα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα μέσα από τη διδασκαλία του Αγνώστου Κειμένου. Η μαθήτρια και ο μαθητής που τελειώνει τη Β’ Λυκείου είναι σε θέση να έχει καλή κατανόηση ενός Αττικού κειμένου.

 

  • Η Ιστορία Κατεύθυνσης διδάσκεται και αυτή σε εβδομαδιαία βάση. Στοχεύουμε πρωτίστως να ενισχύσουμε την κατανόηση των μαθητών , καθώς ο τρόπος που είναι γραμμένο το βιβλίο αλλά και οι χρονικές περίοδοι που αναλύονται είναι κάτι νέο για αυτούς.

 

Τα Λατινικά είναι Γλωσσικό Μάθημα. Θέλουν χρόνο και εξάσκηση. Η μαθήτρια και ο μαθητής του Φιλολογικού ξεκινά από την αρχή της χρονιάς. Έχει τον χρόνο να αφομοιώσει με πρακτική και ασκήσεις το μεγαλύτερο μέρος της βασικής γραμματικής. Το ίδιο συμβαίνει και με το συντακτικό. Ολοκληρώνοντας τα Θερινά, υπάρχει εποπτεία μεγάλου μέρους της ύλης, που θα διδαχθούν στη Γ’ Λυκείου.

 

 

   

 

 


Μάκης Τσελέντης

Φιλόλογος και Ιστορικός Τέχνης. Φροντιστήριο Φιλολογικό.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *