Το ταξίδι της λέξης – Το ρήμα Οἶδα

Στην καθημερινή μας ομιλία

Το ρήμα οἶδα το χρησιμοποιούμε καθημερινά στον λόγο μας. Οι λέξεις “Είδηση, Συνείδηση, Ιστορία” προέρχονται από τα διαφορετικά του θέματα. Πρόκειται γραμματικά για τον παρακείμενο του ρήματος “Εἴδω”, ο οποίος στη συνέχεια επικράτησε με τη σημασία ενεστώτα.

Read More

Το είδος του αφηγητή

Το είδος του αφηγητή σε ένα λογοτεχνικό κείμενο μπορεί να χαρακτηριστεί ως η σημαντικότερη αφηγηματική τεχνική. Πρόκειται για την επιλογή του λογοτέχνη που καθορίζει την εστίαση, τον τρόπο με τον οποίο θα παρουσιαστεί η αφήγηση. Με τη συνεξέταση Έκθεσης και Λογοτεχνίας οι μαθητές καλούνται να αναγνωρίσουν το είδος του αφηγητή. 

Read More

Ο αρχαϊκός κόσμος και το haiku

Ο Αρχαϊκός κόσμος και το haiku, ένας κόσμος πολύ πιο σύνθετος από όσο νομίζουμε.
Ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης με τον δυϊσμόκαι την αρχή της ταυτότητας βοήθησαν να απλοποιηθεί μια πραγματικότητα χαοτική και σύνθετη, στο πλαίσιο της οποίας τα πάντα συμβιώνουν και αλληλοδιαπλέκονται σε ένα αιώνιο παρόν.

Read More

Φροντιστήριο Ανθρωπιστικής και Έκθεσης

Το Φροντιστήριο Ανθρωπιστικής και Έκθεσης Φιλολογικό βρίσκεται στο κέντρο του Κορυδαλλού και είναι Eξειδικευμένο στην Κατεύθυνση των Ανθρωπιστικών Σπουδών.

Επίσης, ως Γλωσσικό Φροντιστήριο είναι η καλύτερη επιλογή για το μάθημα της Έκθεσης σε όλες τις τάξεις και Κατευθύνσεις.

Read More

Διαδικτυακά Τμήματα Α’, Β’, Γ’ Λυκείου

Διαδικτυακά Τμήματα Α’, Β’, Γ’ Λυκείου

Στο Φιλολογικό λειτουργούν τμήματα που απευθύνονται σε όσες μαθήτριες και μαθητές δεν βρίσκονται κοντά στην περιοχή μας και επιθυμούν να συμμετάσχουν στα εξειδικευμένα προγράμματα Σπουδών του Φροντιστηρίου μας. Τα μαθήματα γίνονται σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα και προσφέρονται μέσω της ψηφιακής μας πλατφόρμας.

Read More

Επιτυχόντες 2022

Πολλά μπράβο σε όλα τα παιδιά μας!

 

Επιτυχόντες 2022, επιλέξαμε ένα χάρτινο καραβάκι

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Νεκταρία, Γεωργία, Κατερίνα, Στεφανία Συκουτρή, Σταύρο, Στεφανία Νίκα, Βικτωρία, Γεράσιμε, Άρη, Διονύση, Κώστα, Μαρία, Αντωνία

 

Σας ευχόμαστε μια υπέροχη φοιτητική ζωή!

 

 

Διαδικτυακά Τμήματα Θερινής Προετοιμασίας Έκθεσης

Για τη σωστή προετοιμασία στο μάθημα της Έκθεσης ξεκινάμε τη θερινή μας προετοιμασία στις 14 Ιουνίου. Το πρόγραμμα σπουδών για τη Γ’ Λυκείου ολοκληρώνεται στις 22 Ιουλίου. Το χειμερινό μας πρόγραμμα ξεκινά την 1η Σεπτεμβρίου. Τα διαδικτυακά τμήματα απευθύνονται στις μαθήτριες και τους μαθητές όλων των Κατευθύνσεων από όλα τα μέρη της Ελλάδος, οι οποίοι επιλέγουν αυτόν τον τρόπο διδασκαλίας και την ποιότητα και αποτελεσματικότητα που μπορεί να προσφέρει το εξατομικευμένο Πρόγραμμα Σπουδών του Φιλολογικού.

Για τα παιδιά που θα φοιτήσουν στη Β’ Λυκείου το θερινό πρόγραμμα ολοκληρώνεται στις 15 Ιουλίου και τα μαθήματα για τη χειμερινή περίοδο ξεκινούν την 1η Σεπτεμβρίου. Τα τμήματα – τόσο για τη Β’ όσο και για τη Γ’ Λυκειου – συγκροτούνται με βάση το επίπεδο, τις ανάγκες και τις φιλοδοξίες των μαθητών.

 

Διαδικτυακά Τμήματα Έκθεσης Θερινή Προετοιμασία

 

Επικοινωνήστε με τη Γραμματεία του Φιλολογικού, ώστε να σας ενημερώσουμε αναλυτικά για τον τρόπο διδασκαλίας, διόρθωσης και εξέτασης του μαθήματος.

 

 

Θερινή Προετοιμασία Α’ προς Β’ Λυκείου 2022

Για τις μαθήτριες και τους μαθητές που τελείωσαν την Α΄Λυκείου και θα ακολουθήσουν την Κατεύθυνση των Ανθρωπιστικών Σπουδών η Θερινή προετοιμασία ξεκινά στις 14 Ιουνίου και ολοκληρώνεται στις 15 Ιουλίου. Συνολικά είναι πέντε εβδομάδες μαθημάτων στα γνωστικά αντικείμενα των Αρχαίων Ελληνικών, των Λατινικών και της Έκθεσης.

Τα τρίωρα κριτήρια στη διδαχθείσα ύλη των Θερινών θα διεξαχθούν την Τετάρτη 31 Αυγούστου, την Πέμπτη 1 Σεπτέμβρη και την Παρασκευή 2 Σεπτέμβρη.

 

Θερινή Προετοιμασία Α΄ προς Β' Ανθρωπιστική 2022

 

 

 

Ο Προγραμματισμός των Ωρών 

 

Αρχαία Ελληνικά 4 ώρες
Λατινικά 2 ώρες
Έκθεση 2 ώρες
Κριτήριο Έκθεσης 2 ώρες
Σύνολο Ωρών 10 ώρες

 

 

Το μάθημα της Έκθεσης (Γλώσσα)

 

Το σημαντικότερο μάθημα – και όχι μόνο στην Κατεύθυνση των Ανθρωπιστικών Σπουδών – είναι το μάθημα της Γλώσσας, της Έκθεσης. Εκεί εντοπίζεται η μεγαλύτερη δυσκολία των περισσοτέρων παιδιών, εκεί και τα περιθώρια βελτίωσης μέσα από συστηματική δουλειά είναι μεγάλα. Ο τρόπος με τον οποίο καταγράφουμε τις σκέψεις μας, η ικανότητα να εντάσσουμε τα γραφόμενα των κειμένων αναφοράς στην πρόθεση της γραφούσης ή του γράφοντος, η εστίαση στις τεχνικές που επηρεάζουν τον δέκτη είναι δεξιότητες που βοηθούν και στα υπόλοιπα γλωσσικά μαθήματα.

Στο Φιλολογικό γνωρίζουμε ότι ο μόνος τρόπος για τη βελτίωση σε κάθε Γλωσσικό μάθημα είναι η τριβή με το αντικείμενο. Έτσι, πέραν της διδασκαλίας που πραγματοποιείται δύο φορές την εβδομάδα γράφουμε κριτήριο αξιολόγησης κάθε εβδομάδα υποχρεωτικά στον χώρο του φροντιστηρίου. Το κριτήριο διορθώνεται με τη φιλοσοφία της επιμέλειας κειμένου από δυο διδάσκοντες. Είναι απαραίτητο να εστιάζουμε στις συγκεκριμένες δυνατότητες και αδυναμίες της κάθε μαθήτριας και του κάθε μαθητή.

Ως εξειδικευμένος Γλωσσικός οργανισμός έχουμε τη δυναμική να παράσχουμε αυτήν ακριβώς την εξατομικευμένη βοήθεια και υποστήριξη.

 

 

 

Η Τράπεζα Θεμάτων

 

 

Η εισαγωγή της Τράπεζας Θεμάτων έχει αυξήσει τις απαιτήσεις σε όλα τα μαθήματα, ιδιαίτερα όμως στο Γλωσσικό μάθημα καθώς τα κείμενα αναφοράς είναι απαιτητικά. Είναι μια θετική εξέλιξη στο επίπεδο της καλλιέργειας τοσο της σκέψης όσο και του γλωσσικής ανάπτυξης των μαθητριών και μαθητών. Το Προγραμμα Σπουδών του Φιλολογικού είναι προσαρμοσμένο στις νέες απαιτήσεις εστιάζοντας παράλληλα στη συνεχή γλωσσική βελτίωση των μαθητών του.

 

 

 

Προετοιμασία Αρχαίων Ελληνικών και Λατινικών

 

 

Από την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου η Β’ Ανθρωπιστική προετοιμάζεται στην ύλη των τεσσάρων Πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων. Κατά τη διάρκεια της Θερινής προετοιμασίας δίνεται ιδιάιτερη έμφαση στη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών και των Λατινικών. Τα παιδιά έχουν διδαχθεί στα τρία έτη του Γυμνασίου και στην Α’ Λυκείου πληθώρα φαινομένων στα Αρχαία Ελληνικά. Είναι σαφές, ωστόσο για εμάς που διδασκουμε το μάθημα ότι η κατανόηση δε συνάδει με τον όγκο των πληροφοριών. Με αυτό το σκεπτικό ξεκινούμε τη διδασκαλία από τα βασικά (το τι μπορεί να είναι η δασεία, για παράδειγμα, και τι ρόλο εξυπηρετεί).

Τα Αρχαία Ελληνικά, όπως και τα Λατινικά είναι γλώσσες αρχαικές, σύνθετες στη δομή τους, η οποία, όταν εξηγηθεί και αφομοιωθεί, είναι προσπελάσιμη από τις μαθήτριες και τους μαθητές. Ταυτόχρονα η γνωριμία των παιδιών με τα Λατινικά πραγματοποιείται μέσα από δύο άξονες. Καταρχάς εστιάζουμε στο ετυμολογικό πλαίσιο, καθώς οι λέξεις που συναντάμε στα κείμενα και εν γένει στην Λατινική  μας είναι οικείες από τις κυρίαρχες Ευρωπαικές Γλώσσες. Ο δεύτερος άξονας αφορά τη συσχέτιση των Λατινικών με τα Αρχαία Ελληνικά.

Υπάρχουν κοινά φαινόμενα στις δυο γλώσσες και είναι ιδιαίτερα βοηθητικό να εντοπίζουμε, για παράδειγμα, τη χρήση της μετοχής στα Λατινικά κάνοντας αναγωγή και γράφοντας την αντίστοιχη πρόταση στα Αρχαία Ελληνικά.

 

 

 

Τα εξειδικευμένα διαδικτυακά τμήματα

 

Για τις μαθήτριες και τους μαθητές που επιλέγουν την διαδικτυακή εκπαίδευση λειτουργούν τμήματα αποκλειστικά διαδικτυακά που ακολουθούν το ίδιο Πρόγραμμα Σπουδών στο γνωστικο πεδίο. Επικοινωνήστε με τη Γραμματεία μας, ώστε να ενημερωθείτε για τον τρόπο διδασκαλίας, την εξέταση και τις επαναλήψεις.

 

Θερινή Προετοιμασία Γ’ Λυκείου Ανθρωπιστική 2022

Για το σχολικό έτος 2022 – 2023 η θερινή προετοιμασία της Γ’ Λυκείου στην Κατεύθυνση των Ανθρωπιστικών Σπουδών ξεκινά την Τρίτη 14 Ιουνίου. Το Πρόγραμμα Σπουδών περιλαμβάνει 6 πλήρεις εβδομάδες μαθημάτων και μια εβδομάδα διαγωνισμάτων ακριβώς πριν την έναρξη των μαθημάτων της χειμερινής περιόδου στην διδαχθείσα ύλη των τεσσάρων Πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων.

  • Διάρκεια Μαθημάτων (Έναρξη 14 Ιουνίου – Λήξη 22 Ιουλίου)
  • Διεξαγωγή Διαγωνισμάτων (29, 30, 31 Αυγούστου, 1η Σεπτεμβρίου)

Θερινή Προετοιασία 2022 Γ΄Λυκείου Ανθρωπιστική

Εβδομαδιαία κατανομή ωρών
Αρχαία Ελληνικά 6 ώρες
Ιστορία Κατεύθυνσης 4 ώρες
Λατινικά 5 ώρες
Έκθεση 4 ώρες
Σύνολο Ωρών 19 ώρες
 
 
Βασικοί Πυλώνες Διδασκαλίας και Εξάσκησης
 
  • Κάθε εβδομάδα τόσο στα θερινά. όσο και στο χειμερινό πρόγραμμα γράφεται στον χώρο του φροντιστηρίου κριτήριο Έκθεσης, το οποίο στη συνέχεια επιμελείται και διορθώνεται από δύο διδάσκοντες.
  • Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στο μάθημα των Λατινικών, καθώς πλέον και η ύλη είναι αυξημένη και τα φαινόμενα ιδιαίτερα απαιτητικά. Το μάθημα διδάσκεται με τέτοιον τρόπο ώστε τα φαινόμενα της Λατινικής να συγκρίνονται με αυτά της Αρχαίας Ελληνικής. Έτσι, τα δύο γνωστικά αντικείμενα γίνονται πιο εύκολα προσβάσιμα για τη μαθήτρια και τον μαθητή.
  • Στο μάθημα της Ιστορίας απαραίτητη είναι η διάκριση της ύλης σε μικρότερες υπομονάδες, κάτι που επιτρέπει στην υποψήφια και τον υποψήφιο – μέσω των συχνών επαναλήψεων και tests – να αφομοιώνει τα κείμενα και να μπορεί να ανταπεξέλθει στην ανάλυση των παραθεμάτων.

 

 
Ο προγραμματισμός

 

Τα τμήματα συγκροτούνται με βάση την ομοιογένεια και το γνωστικό επίπεδο. Κατά τη διάρκεια της θερινής προετοιμασίας είναι σημαντικό οι μαθήτριες και οι μαθητές να αποκτήσουν μια στέρεη γνωστική βάση σε μαθήματα που σε μεγάλο βαθμό είναι εντελώς διαφορετικά στη φιλοσοφία και στις απαιτήσεις με τα αντίστοιχα της Α΄ και Β’ Λυκείου.

Κατά τη θερινή προετοιμασία ακολουθούμε επακριβώς τον προγραμματισμό ωρών της χειμερινης περιόδου. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθήτριες και μαθητές μας είναι πλήρως εξοικειωμένοι με τον ρυθμό διδασκαλίας και επαναλήψεων των γνωστικών αντικειμένων.

 

 

Τα ξεχωριστά Διαδικτυακά Τμήματα

 

Η επιλογή της διαδικτυακής παρακολούθησης προσφέρεται από το Φιλολογικό σε ξεχωριστά τμήματα που απευθύνονται σε όσες και όσους επιλέξουν τον συγκεκριμένο τρόπο διδασκαλίας. Επικοινωνήστε με τη Γραμματεία μας για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο διδασκαλίας, εξέτασης και διόρθωσης.

Σιμωνίδου του Κείου PMG 542

Κατά την Anne Carson ο Σιμωνίδης υπήρξε ο εξυπνότερος άνθρωπος του 5ου αιώνα. Μας έχουν σωθεί λίγα αποσπάσματα από το έργο του. Η ίδια η μεγάλη σύγχρονη ποιήτρια και Ελληνίστρια έχει εμπνευστεί από τον Σιμωνίδη με έναν τρόπο που δείχνει πώς τα κλασικά γράμματα μπορούν να γονιμοποιήσουν και να προσφέρουν στους αυθεντικούς δημιουργούς, αυτούς που δε διστάζουν να πειραματιστούν αξιοποιώντας τις εκλεκτικές συγγένειες.

 

Σημωνίδης ο Αμοργινός PMG 542. Στην εικόνα παρουσιάζεται ο ποιητής από χειρόγραφο Μεσαιωνικού Πανεπιστημίου.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ένα ποίημα του Σιμωνίδη γίνεται αντικείμενο συζήτησης και στον Πλατωνικό διάλογο “Πρωταγόρας” ανάμεσα στον Σωκράτη και τον Πρωταγόρα. Ο Σιμωνίδης προτείνει μια νεα ανάγνωση της έννοιας της αρετής, έννοιας κομβικής σε κάθε στάδιο της Αρχαιοελληνικής σκέψης. Απομακρύνεται από το ανέφικτο ηρωικό ιδεώδες του Πιττακού και συντείνει στην απελευθέρωση του προσώπου από τις αλυσίδες μιας προσταγής προς τελειότητα που μόνο Θεοί μπορούν να έχουν.

 

 

Το ποίημα

ἄνδρ᾽ ἀγαθὸν μὲν ἀλαθέως γενέσθαι χαλεπόν,
χερσίν τε καὶ ποσὶ καὶ νόῳ τετράγωνον, ἄνευ ψόγου
τετυγμένον.
οὐδέ μοι ἐμμελέως τὸ Πιττάκειον νέμεται,
καίτοι σοφοῦ παρὰ φωτὸς εἰρημένον· χαλεπὸν φάτ᾽ ἐσθλὸν
ἔμμεναι.

Θεός ἄν μόνος τοῦτ’ ἔχει γέρας, ἄνδρα δ’ ουκ

ἔστι μή ού κακόν ἔμμεναι

ὅν άμήχανον συμφορά καθέλῃ

πράξας γάρ εὖ πᾶς ἀνήρ ἀγαθός,

κακός δ’ εί κακῶς

 

 

Απόδοση στη νέα Ελληνική

 

 

Δυσκολόβρετο να είναι κανείς άνδρας αγαθός

στα χέρια δυνατός

μα και γρήγορος 

τόσο στα πόδια, όσο και στον νου

και αυτό που αναφέρει ο Πιττακός 

–  όσο και αν άνδρας ήταν σοφός –

δε μου ακούγεται σωστό.

Δύσκολο, λέει,  να είσαι αγαθός.

Και όμως η τιμή αυτή μόνο σε Θεό ταιριάζει

Ο άνθρωπος, όταν συμφορά βαριά του χτυπήσει την πόρτα

δεν μπορεί παρά να είναι κακός.

Όταν πρίμα πάνε τα πράγματα, καλός

μα όταν έρθει η συμφορά, κακός…

i